AUDIT intern la Universitatea Ovidius! NEREGULI constatate la oamenii din SUBORDINEA prorectorului BOBE
AUDIT intern la Universitatea Ovidius! NEREGULI constatate la oamenii din SUBORDINEA prorectorului BOBE
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestBiroul Audit Public Intern din cadrul Universității Ovidius a efectuat, anul trecut, în baza Ordinului de serviciu 18 din 9 mai 2019, o misiune de audit ce vizează administrarea patrimoniului, precum și vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unităților administrativ teritoriale. Misiunea de audit a fost efectuată de Floarea Ristea, auditor public intern a UOC. Auditul a fost desfășurat pe o perioadă de 3 luni, până pe 23 august 2019, iar perioada audiată a fost 1.1.2016-31.12.2018. Replica a intrat în posesia raportului de audit, iar neregulile au fost constatate la oamenii din subordinea prorectorului Alexandru Bobe, pe vremea fostului rector Sorin Rugină, și vizează, printre altele, achiziția de peste 7000 de euro a unor instalații IT în beneficiul studenților care nu au mai fost folosite.
Scopul misiunii de audit a fost acela de verifica dacă sistemele de management financiar și control al entității sunt transparente și sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficiență și eficacitate. Mai multe nereguli au fost constatate, printre acestea imobilizarea unor fonduri bănești prin achiziție de elemente de rețea care ar fi trebuit folosite în beneficiul studenților și care n-au mai fost utilizate, fiind sunt depozitate în biroul celui care a întocmit raportul de necesitate, Teodor Chitic. Altă constatare vizează bunuri de milioane de lei aflate în posesia unor foști angajați pensionari sau decedați.
Conducerea Direcției General Administrative NU a prezentat documentele solicitate în cadrul misiunii de audit
Conducerea Direcției General Administrative este acuzată de auditor de faptul că nu a prezentat documentele necesare pentru verificare. În data de 9 mai 2019 și 31 mai 2019, Direcția a fost notificată prin adresa 1081 și 1330 pentru a prezenta documente în vederea auditării activității de administrare a patrimoniului pe perioada 1.1.2016-31.12.2018. Vorbim despre documente precum: registrul riscurilor aferente activității de administrarea patrimoniului, fișa de post pentru salariații cu sarcini de serviciu în administrarea patrimoniului sau cu atribuții de gestionare în UOC etc. Director general administrativ la data misiunii de audit era Laurențiu Sîrbu, iar directorul economic Maria Atanasie.
S-a achiziționat echipamente IT de peste 7.000 de euro, care nu au mai fost folosite
Una dintre neregulile constatate vizează componentele electronice pentru rețeaua de internet în valoare de 7.166 euro solicitată și virată de Micronet System în 2017 și neutilizată până la 13 iunie 2016, data intervenției la fața locului a auditorului. Referatul de necesitate a fost întocmit de șeful biroului IT, Teodor Chitic. Infrastructura de rețea ar fi urmat să înlocuiască dispozitivele din nodurile de rețea de pe etajele căminelor studențești. Din comisia de recepție au făcut parte Teodor Chitic, Constantin Canea, Eugen Miron, D. Dobre, G. Ghiță. Echipamentele nu au utilizate, însă au fost depozitate în biroul lui Teodor Chitic. Cel din urmă a susținut în fața auditorului că nu a mai folosit rețeaua achiziționată pentru că soluția tehnică din 2017 nu mai era valabilă în 2019. Astfel, nu a fost respectată declarația din referatul de necesitate care prevede suportarea consecințelor, în cazul în care echipamentele nu sunt folosite pentru scopul declarat. Mai mult, nu există o notă de constatare a defecțiunii care să justifice referatul de necesitate. Potrivit raportului de audit, același Teodor Chitic este angrenat în tot circuitul documentelor justificative: întocmește referat de necesitate, este în comisia de recepție, primește spre consum bunurile.
Document legat de foștii angajați
Cel care a întocmit raportul de necesitate a echipamentelor nu îndeplinea condițiile de pregătire în specialitatea postului
Din dosarul personal al angajatului s-a constatat că nu îndeplinește condițiile de pregătire în specialitatea postului, vechime în specialitatea postului și de promovare în funcție de conducere. Conținutul fișei individuale a postului nu corespunde cu cerințele impuse de standardele controlului intern managerial și standardele IT. O altă neregulă sesizată de auditori se referă la gestiunea ”furnituri de birou”, unde s-a constatat un număr de 197 tonere pentru copiatoare și imprimante în valoare de peste 27.000 lei cu termen de valabilitate expirat din 2008-2013 și pentru care comisia centrală, în raportul de inventariere, nu a prezentat o soluție pentru stocul depreciat. Nu s-a demarat nicio acțiune de control intern pentru a se analiza cauzele care au determinat aprovizionarea unui număr atât de mare și divers de tonere în decursul a șase ani consecutivi. Potrivit legii, dacă cantitatea și valoare stocurilor expirare și depreciate este semnificativă se va demarat o cercetare administrativă pentru stabilirea vinovaților.
Bunuri în valoare de milioane de lei, în posesia unor foști angajați, decedați, pensionați
O altă abatere: foști angajați, decedați, pensionați care au în inventar bunuri în valoare de milioane de lei nepredate și pentru care comisia centrală nu a făcut propuneri de soluționare a lipsurilor. Printre cei care au în inventariere bunuri sunt: Andone Iustinian - fost gestionar cămin , Isidor Cerbula- pensionar, Nicolae Tocea-pensionar decedat, Petre Dragomir-pensionar decedat, Adrian Bavaru- fost decan. Biroul personal a eliberat dosarele de pensionare fără a se solicita foaia de lichidare, bunurile lipsă au rămas în inventarul angajaților pensionați, pentru ocuparea unui post, unii angajați au semnat de primire inventare cu bunuri lipsă. Trecerea de pierderi a acestor lipsuri afectează rezultatul patrimonial, se arată în raportul de audit.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News