REPLICA ONLINE CONSTANTA

30.4° Constanța Lun., 12 Aug. 2024
Anul XX Nr. 6819
30.4° Constanța Luni, 12 August 2024 Anul XX Nr. 6819
 

Autoritatea Navală Română, clarificări despre incendiul de pe nava din Șantierul Midia

Autoritatea Navală Română, clarificări despre incendiul de pe nava din Șantierul Midia

Virgil STOIAN 12 august 2024 | 11:14 1529

Joi, 8 august, o adevărată tragedie s-a petrecut în portul Midia. Un incendiu a izbucnit pe nava Amar Glyfada, pavilion Insulele Belize, aflată în reparații, la cheu, în urma căruia au decedat patru persoane. După ce s-a vehiculat că o cauză a incendiului ar putea fi lipsa certificatului GasFree, Autoritatea Navală Română a emis un comunicat prin care oferă clarificări în privința eliberării acestui certificat.

Autoritatea Navala Romana, clarificari despre incendiul de pe nava din santierul MidiaUna dintre victimele din incendiu

Având în vedere incendiul produs la bordul navei de transport mărfuri generale în vrac, M/V AMAR GLYFADA, la data de 08.08.2024, în timp ce aceasta se afla în reparații din data de 01.08.2024 în cadrul Șantierului Naval Midia, și luând în considerare informațiile vehiculate în presa scrisă și audio-vizuală, Autoritatea Navală Română își exprimă profundul și sincerul regret pentru pierderea tragică a vieților celor patru lucrători din cadrul șantierului. În lumina acestei tragedii, dorim să oferim următoarele clarificări:

Autoritatea Navala Romana, clarificari despre incendiul de pe nava din santierul MidiaUrmările incendiului

Conform noii legislații în vigoare, respectiv OMT 1750/2024, Art 5, alin 5: „Navele maritime și de navigație interioară, altele decât cele de transport produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate, care urmează să efectueze în șantierele navale lucrări de reparații ce pot genera surse de aprindere, în spații închise sau adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate sunt inspectate de către ANR, în vederea emiterii certificatului de gas free, după intrarea lor în docurile șantierelor navale, la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei”, certificatul de gas free este necesar acestei categorii de nave în șantierele navele numai pentru lucrări în spații închise sau spații adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, chimice lichide sau gaze lichefiate. Sintagma „la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei” a fost folosită deoarece Autoritatea Navală Română nu are cunoștință despre lucrările care urmează a fi efectuate în șantierul naval, aceste lucrări fiind efectuate în baza unui contract comercial între armator și șantier. Pentru lucrări în cadrul șantierelor, numai în spațiile mai sus menționate, este obligatoriu să fie emis certificat de gas free, iar spațiile respective vor fi verificate de către ANR ulterior intrării în șantier, exclusiv la solicitarea armatorului/comandantului/conducătorului navei.
Dacă se intenționează efectuarea de lucrări în spații închise sau adiacente acestora în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate fără a deține certificatul de gas free emis de ANR, șantierul naval în cadrul căreia se află nava nu trebuie să efectueze nicio lucrare în aceste spații.
De asemenea, pentru lucrările executate în șantierele navale, ANR nu efectuează inspecții în vederea emiterii certificatelor de hot work (lucrul la cald, ce implică flacără deschisă sau echipamente care generează scântei).

Autoritatea Navala Romana, clarificari despre incendiul de pe nava din santierul Midia

Este responsabilitatea șantierului și a navei

Trebuie subliniat faptul că în cadrul lucrărilor de reparații care au loc într-un șantier naval, este responsabilitatea exclusivă a șantierului și a navei la bordul căreia se desfășoară lucrările, să asigure un mediu de lucru fără pericole propriilor angajați, cu respectarea normelor de protecție a muncii,  o autoritate a statului neputându-se substitui acestora. Este de menționat în acest context, obligația statului de pavilion al navei de a respecta prevederile  Regulii 4.3 din Convenţia privind munca în sectorul maritim (MLC 2006), care se referă exact la Protecţia sănătăţii şi a securităţii şi prevenirea accidentelor la bordul navei. Reprezentanții șantierului și ai navei trebuie să se asigure că sunt îndepărtate toate riscurile referitoare la securitatea și sănătatea în muncă prin prevederea unor măsuri preventive și protective eficiente, iar nava să aibă emise toate permisele de lucru necesare în funcție de activitatea desfășurată, permise ce sunt obligatorii conform Convenției privind munca în sectorul maritim, MLC 2006.
În schimb, dacă se efectuează în afara șantierelor navale reparații la bord în spații închise sau adiacente acestora, în care au fost depozitate produse petroliere, produse chimice lichide sau gaze lichefiate, navele maritime și de navigație interioară altele decât cele de transport produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate sunt inspectate de către ANR în vederea emiterii certificatelor de gas free și hot work, după caz, la cheu, în urma notificării căpităniei de port în a cărei jurisdicție se află nava, de armatorul/comandantul/conducătorul navei. După emiterea acestor certificate, comandantul/conducătorul navei este obligat să păstreze aceleași condiții de siguranță în zona inspectată și pentru care s-au emis certificatele, pe toată perioada derulării lucrărilor de reparații.

Vă rugăm să luați notă de faptul că incendiul de la bordul navei AMAR GLYFADA a avut loc în compartimentul mașină, o zonă uzuală pentru desfășurarea activității echipajului și nu într-un spațiu închis care ar necesita emiterea unui certificat gas free, iar activitățile desfășurate de navă pe perioada lucrărilor de reparații nu sunt verificate de către ANR, în schimb se află sub stricta supraveghere a șantierului care trebuie să se asigure că sunt respectate toate normele de protecția muncii și inclusiv de prevenire a incendiului și să facă o evaluare a riscurilor aferente lucrărilor executate.

Autoritatea Navala Romana, clarificari despre incendiul de pe nava din santierul MidiaLaurențiu Dumitrache, șef ANR

În Șantierul Midia au mai avut loc 2 incendii asemănătoare

Vă readucem aminte informații care au mai fost făcute publice, mai exact, în Șantierul Naval Midia au mai avut loc 2 incendii la bordul navelor care se aflau în reparații. Unul dintre ele a fost soldat și cu vătămări corporale ale angajaților șantierului. Toate incendiile s-au produs în spații uzuale de desfășurare a activității echipajului și nu în spații închise sau adiacente acestora în care au fost transportate substanțe inflamabile. Totodată, aceste incendii au avut loc în condițiile în care vechea legislație era în vigoare, legislație care ar fi presupus reducea riscurilor în cadrul activităților desfașurate la bordul navei în timpul reparațiilor, inclusiv în cadrul șantierelor. Pentru toate aceste evenimente este clar că nu implicarea ANR duce la dispariția acestor riscuri și ne punem întrebarea daca regulile de securitate și sănătate în munca sunt respectate de Șantierul Naval Midia, aspecte ce exced atribuțiilor ANR.

Ne surprinde declarația președintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor care face referire la lipsa certificatului de gas free pentru o zona uzuală de desfășurare a activității navigatorilor la bordul navei, dar nu face deloc referire la permisele de lucru obligatorii care ar trebui emise la bordul navei de către echipaj, pentru desfășurarea anumitor lucrări, indiferent dacă nava se află în marș, într-un port sau într-un șantier naval, conform Convenției privind munca în sectorul maritim, MLC 2006, Convenție asupra căreia „veghează” pentru a se asigura că navigatorii își desfășoară activitatea, inclusiv cu respectarea normelor de securitate și sănătate în muncă. Rămânem rezervați în ceea ce privește declarațiile dumnealui și modul în care înțelege ceea ce înseamnă un certificat de gas free, zonele pentru care trebuie emis, normele pentru protecția securității și a sănătății în muncă la bordul navei care trebuie asigurate de către statul de pavilion și dacă este într-adevăr sau nu o opțiune a armatorului solicitarea emiterii certificatului de gas-free și ce standarde de siguranță au fost coborâte în România conform legislației actuale în vigoare.
Pentru orice alte eventuale nelămuriri vă stăm la dispoziție și vă asigurăm de întreaga noastră disponibilitate și colaborare.” au transmis reprezentanții ANR.


Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
OG 42/1997 contrazice ceea ce spui tu! Initiatorul schimbarii ordinului ai fost tu ba jigodie
5
1

REPLICA



LOTO

6/49
2353438259
5/49
33731101522
joker
5377104016