REPLICA ONLINE CONSTANTA

28.5° Constanța Joi, 15 Aug. 2024
Anul XX Nr. 6822
28.5° Constanța Joi, 15 August 2024 Anul XX Nr. 6822
 

Canalele Navigabile mai PLĂTEȘTE un STUDIU suplimentar pentru malul prăbușit din Cumpăna, mai SCUMP decât primul

Canalele Navigabile mai PLĂTEȘTE un STUDIU suplimentar pentru malul prăbușit din Cumpăna, mai SCUMP decât primul

Replica API 22 martie 2021 | 23:11 4929

Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța mai plătește 1,6 milioane de lei pentru încă o expertiză la malul prăbușit din Cumpăna, beneficiară fiind aceeași firmă care a realizat și studiul inițial cu privire la această calamitate. Interesant este că actualizarea studiului este de aproape trei ori mai scumpă decât studiul în sine. Societatea apare în mai multe controverse penale, una din ele având, ca o coincidență, legătură și cu o afacere din Constanța. Contractul de la ACN a fost preluat direct, fără licitație, compania de stat constănțeană invocând extrema urgență.

Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța a atribuit pe 17 martie 2021, prin negociere directă, un contract privind ”Completarea Expertiză Tehnică: Actualizare Expertiză Tehnică– extindere inclusiv în zonele limitrofe alunecării de teren (calamitate naturală) zona Cumpăna – mal stâng CDMN”.

Potrivit documentației de atribuire, ”Elaborarea Studiilor Geotehnice și Expertizelor Tehnice Actualizare Expertiză Tehnică–extindere inclusiv în zonele limitrofe alunecării de teren (calamitate naturala) zona Cumpăna–mal stâng CDMN, între km 56+989 (km 7+421 navigație) și km 57+217 (7+193 navigație), pentru delimitarea clară a perimetrului de siguranţă adiacent zonei afectate, inclusiv pe terenul aparţinând U.A.T. Cumpăna pentru 4 zone: Zona 1A Cumpăna km 56+969 ÷ 57+280; Zona 2 Cumpăna km 57+280÷58+470; Zona 2A Cumpăna km 56+000÷56+969; Zona 3 Cumpăna km 58+470÷ 59+000 sunt necesare pentru stingerea măsurilor impuse prin Procesul verbal de control de Inspectoratul de Stat în Construcții Constanța în etapa de execuție a lucrărilor nr. DO _2021_59336/19.02.2021 pentru obiectivul Reabilitare taluz afectat de alunecarea de teren”.

Completarea studiului, de trei ori mai scumpă decât studiul în sine

Contractul are o durată de execuție de 240 de zile și a fost atribuit direct, fără licitație, cu invocarea unei situații ”de urgență extremă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de entitatea contractantă, în conformitate cu condițiile stricte stabilite de directivă”.

Valoarea totală a contractului este de 1.605.072 lei, fără TVA, iar beneficiară este Geostud SRL din București. Este aceeași firmă care a fost angajată de ACN și în iunie 2019 pentru realizarea studiului geotehnic și a expertizei tehnice necesare reabilitării taluzului afectat de alunecarea de teren din Cumpăna, un contract în valoare atunci de 608.000 lei, fără TVA. După aproape trei ani, iată că o completare a studiului este de aproape trei ori mai scumpă decât studiul inițial.

Geostud SRL a raportat pentru 2019 afaceri de 13,8 milioane lei și un profit net de 2,5 milioane lei, cu 56 de angajați. Firma este deținută în proporții egale de Alexandru Tăutan și Anton Chirică, administrator fiind Petru Nicolae. Cel mai cunoscut nume este cel al lui Anton Chirică, profesor universitar doctor inginer la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din cadrul Universității Tehnice de Construcții București (UTCB), instituție la care a ocupat și funcția de prorector.

Anton Chirică

Scandal cu expertize false

În ianuarie 2020, Anton Chirică a nimerit în mijlocul unui scandal monstru, după ce s-a aflat că unul dintre prodecanii UTCB, Daniel Stoica, s-ar fi folosit de semnătura și ștampila lui Chirică pentru a elibera în fals mai multe expertize necesare pentru construirea unor importante obiective finanțate de stat.

Este vorba despre stadionul din Târgoviște, Centrul Militar din Buzău și construcții la Universitatea Ovidius, ale căror expertize au ajuns astfel în atenția procurorilor din cauza acuzațiilor de fals.

Numele și semnătura lui Anton Chirică au ajuns pe actele tehnice ale acestor obiective finanțate de stat cu milioane de euro fără ca el să fi făcut acest lucru. Firma care trebuia să asigure documentația tehnică în toate cele trei cazuri a fost Mipro Concept Design SRL din Constanța, ce susține, la rândul ei, că a fost înșelată de același prodecan Daniel Stoica, de la UTCB. Atât Anton Chirică, cât și firma din Constanța au depus plângeri penale împotriva acestuia.

Nu este însă singurul scandal penal în care este implicat numele Geostud SRL. Firma implicată și în realizarea studiului pentru metroul de la Cluj-Napoca, unul dintre cele mai spectaculoase proiecte ale momentului, a realizat, printre altele și studiul pentru tronsonul de autostradă Orăștie- Sibiu, care s-a prăbușit la scurt timp după inaugurare.

Într-o altă speță, numele firmei apare într-o plângere la DNA cu privire la proiectul autostrăzii Sibiu- Pitești, în care constructorul italian SPEA acuză Geostud că a făcut studiul geotehnic doar pe hârtie, nu și în realitate.

În fine, Agenția Națională de Integritate (ANI) a cerut în 2009 procurorilor să-l ancheteze pentru fals pe Anton Chirică, după ce prorectorul de atunci al UTCB nu și-a trecut în declarația de avere veniturile obținute de la mai multe firme și Institutul de Cercetare în Transporturi Incertrans SA.

Andreea POPA

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Va ajuta cu bani salariatii din Ecluza Cernavoda cei care vand motorina cu capul gol prin Cernavoda.Luati le banii pana nu ii ia cei de la Transporturi sa ii duca la mititica
2
0
doamna gaju de la cumpana cum a dat autorizatii pe terenul altuia? nu se face nici o cercetare disciplinara la cumpana? gaju fatalau tutuianu babus visan matei dragomir moga au distrus judetul
5
0
AFARA cu GEORGESCU.....SI la Puscarie pt ce afaceri ilegale a facut la ACN....RUSINE sa I fie !!
9
1
Tot bucatarasul ala cretin, cu glumele lui de santier, e acolo director?
15
0
De ce trebue sa repare statul malul,malul s-a surpat din cauza celor care au facut fose ne betonate si scurgeri ilegate in malul canalului Dar prietenii PSD-isti georgescu si gaju s-au gandit sa mai faca o golanie impreuna, cateva studii de fesabilitate,niste lucrari cu firmele de casa PSD. Georgescule pana nu te duci la puscarie sa nu te lasi
13
1
cu studii de fezabilitate sau de oportunitate cu expertize care sa arate pe unde se oua gaina. Statul Roman este jefuit de functionarii publici care pe ierarhia superioara au complicitatile pana la ministru in cazul de fata al transporturilor care ori e complet idiot ori este hot mana in mana.
15
0
Nu sunt prosti nici puturosi ma gigi nici in cazul asta nici in altele ci in Romania lurarile trebuiesc facute fara cap pentru caci doar asa se po fura bani legal de la stat pentru alte studii,reparatii,ect,adica contracte platite de la buget pentru ca ingineri doctori in furt asa au invatat ei;si poate exista vreo lege conform careia constructorul trebuie sa plateasca pentru o lucrare prost facuta dar nu se aplica si politicieni nenorociti plini de tupeu spun ca nu ei care au furat sunt vinovati ci romani care i-au votat,de parca dasta au fost votati pentru ca sa fure bani statului.
12
0
si comitete, cam tarziu tovarasi. Alunecarile au inceput de peste sapte ani. Acum tratam efectul, atunci puteam trata cauza. Ce se mai poate face acum, poate niste foraje de asecare, combinate cu santuri de captare si dirijare. Apoi, plantarea rapida de arbori si arbusti cu crestere rapida. Oricum, nu mai trebuie deranjata zona si pe berma superioara trebuie sistate incarcarile suplimentare. Trebuie sistate fosele nebetonate, pentru ca infiltratia apelor menajere cauzeaza. Trebuie izolata zona superioara cu materiale impermeabile. Trebuie mai multe, insa este cam tarziu...
15
0
Dati-l afara pe malai mare Daniel Georgescu. Toata lumea stie ca e prostovan.
18
0
e...solutia legala de a se cheltuii bani si a unfla casigurile unora care din birouri le fac si le executa pe teren altii fara calificare si de mantuiala !
17
0
ba prostilor! ba hotilor! ba puturosilor! puneti dreqului mina si terasati pantele,iar le terase puneti pomi,boilor!pomi!!! aia pe care cretina de primarita i.a taiat.Si nu veti mai avea probleme.Asa,puneti betoane ca boii,super scumpe,si vedeti in cta ce s.a intimplatcu efecte nule,in zona dioda! prosti dar hoti,frate!
21
1
Cu toate masurile luate ! Acum sunt tardive ! Degeaba injectezi mii de tone de beton ... pamantul a luat-o la vale iremediabil ! Este doar o chestie de timp ! Cine nu a avut Asigurare ... acum e tarziu ! Lipsa copacilor de pe mal ... se vede !
25
0
ce studiu mai hotilor ??? Ati taiat toti copacii si va mirati ca o ia malul la vale ??? Exact ca pe valea portului si la plaja modern manca-mi-ati cacatul !!!
28
0

REPLICA



LOTO

6/49
2353438259
5/49
33731101522
joker
5377104016