REPLICA ONLINE CONSTANTA

21.4° Constanța Vin., 30 Aug. 2024
Anul XX Nr. 6837
21.4° Constanța Vineri, 30 August 2024 Anul XX Nr. 6837
 

Ce afaceri are Portul Giurgiulești din Moldova, pe care România vrea să-l cumpere pentru Portul Constanța

Ce afaceri are Portul Giurgiulești din Moldova, pe care România vrea să-l cumpere pentru Portul Constanța

Andreea POPA 30 august 2024 | 00:00 441

România a început oficial negocierile pentru achiziționarea Portului Giurgiulești din Republica Moldova, o mutare îndrăzneață în contextul amenințării ruse din ce în ce mai brutale. Singurul port al Moldovei ar urma să fie cumpărat și apoi integrat de Portul Constanța, care se va extinde pentru a-și consolida poziționarea strategică în Europa de Est. Portul Giurgiulești este unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, iar afacerile sale au explodat după invadarea Ucrainei de către ruși. 

Ce afaceri are Portul Giurgiulesti din Moldova, pe care Romania vrea sa-l cumpere pentru Portul Constanta

Guvernul de la București a anunțat constituirea unei echipe pentru inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării de către statul român, prin intermediul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, a acțiunilor integrale deținute prin Danube Logistics SRL de către BERD la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.

Echipa de negociere va fi condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Bogdan Stelian Mîndrescu și va fi formată din reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor, Ministerului Transportului și Infrastructurii și ai altor instituții relevante.

Afaceri de 13,5 milioane euro și profit net de 5 milioane euro în 2022

Portul Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 al fluviului Dunărea, în sudul țării, mărginit de România și Ucraina. La Giurgiulești operează două entități de infrastructură portuară diferite: Portul de Stat Giurgiulești și Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, iar Guvernul de la Chișinău a precizat deja pe 28 august că nu intenționează să vândă portul de stat.

Portul Giurgiulești este deținut de Întreprinderea cu Capital Străin Danube Logistics SRL, cu sediul în Cahul, administrată de Mathias von Tucher și controlată integral din 2004 de compania olandeză Danube Logistics Holding BV, aflată la rândul său în proprietatea BERD. 

Ce afaceri are Portul Giurgiulesti din Moldova, pe care Romania vrea sa-l cumpere pentru Portul Constanta

BERD este deținută de 73 de țări, inclusiv România și Republica Moldova, precum și de Uniunea Europeană și Banca Europeană de Investiții.

Afacerile Portului Giurgiulești au explodat după invadarea Ucrainei de către Rusia dictatorului Vladimir Putin. ICS Danube Logistics SRL a raportat în anul 2022, ultimul pentru care sunt disponibile date publice, o cifră de afaceri de 13.509.000 de euro și un profit net de 5.090.100 de euro. Portul avea la acea dată 202 angajați și un capital propriu de 22.275.840 de euro. 

Comparativ, compania declara în 2021 afaceri de 8.189.740 de euro și un profit net de 2.236.490 de euro, iar în 2020 o cifră de afaceri de 6.519.730 euro și pierderi de 141.670 euro. Este de la sine înțeles că cifra de afaceri și profitul portului au crescut semnificativ în 2023, dat fiind recordul istoric de mărfuri transbordate. 

Volum de mărfuri istoric în 2023

Portul Giurgiulești este amplasat pe secțiunea maritimă a Dunării, are o adâncime maximă a apei de 7 metri și este capabil să primească atât nave fluviale, cât şi nave maritime. Portul are un terminal petrolier, două terminale de cereale, un terminal pentru alte mărfuri și un parc de afaceri. 

În 2021, volumul de mărfuri transbordate era de peste 1,4 milioane de tone, din acest punct de vedere fiind pe locul trei în topul porturilor dunărene. În 2023, volumul de mărfuri a atins un record istoric de 2,17 milioane de tone.

Premierul Marcel Ciolacu anunța încă din 2023 intenția Guvernului de a cumpăra Portul Giurgiulești. Ciolacu argumenta atunci că România va deveni unul dintre cele mai importante hub-uri internaționale pentru reconstrucția Ucrainei după finalizarea războiului și trebuie să fie pregătită din punct de vedere logistic.

„BERD dorește să găsească un cumpărător de renume pentru port”

Acum, într-un memorandum adoptat pe 28 august, Guvernul României menționează că Portul Giurgiulești este „un nod logistic de importanță strategică” și că este „bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust”.

„De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere”, menționează Executivul român într-un comunicat emis miercuri.

BERD a confirmat pentru Europa Liberă că vrea să vândă Portul Giurgiulești. „BERD dorește să găsească un cumpărător de renume pentru port. Deseori suntem abordați de diverși cumpărători interesați, dar în prezent ne concentrăm pe colaborarea cu guvernul Republicii Moldova pentru a pregăti calea către un proces de vânzare transparent”.

La rândul său, Guvernul de la Chișinău confirmă și el că BERD, proprietarul companiei concesionare a Portului Internațional Liber de la Giurgiulești, negociază cu mai mulți potențiali investitori, inclusiv din România, Turcia, Olanda și Danemarca.

Ce afaceri are Portul Giurgiulesti din Moldova, pe care Romania vrea sa-l cumpere pentru Portul Constanta

Patronii clubului Ludogorets vor și ei Portul Giurgiulești

Guvernul român nu a spus cât este dispus să plătească pentru Portul Giurgiulești, dar a făcut publică acum intenția sa de a-l cumpăra întrucât este presat să înceapă negocierile de concurența puternică ce vine de la bulgari.

Asta pentru că MBF Port Burgas a anunțat că vrea portul din Moldova, pentru a-și extinde afacerile la Marea Neagră. 

MBF Port Burgas operează două terminale din Portul Burgas și face parte din Navigation Maritime Bulgare (Navibulgar). Până în 2008, Navibulgar a fost cea mai mare companie de transport maritim deținută de guvernul de la Sofia. După privatizare, Navibulgar a ajuns în portofoliul fraților Kiril Domuschiev (55 ani) și Georgi Petrov Domuschiev (52 de ani), miliardari apropiați ai fostului premier Boyko Borisov. Frații Domuschiev sunt și patronii celui mai de succes club de fotbal al Bulgariei, Ludogorets Razgrad.

Miliardarii bulgari dețin și holdingul Advance Properties, cu afaceri în farmaceutică, imobiliare și transportul maritim. Cel mai interesant partener al Advance Properties este organizația Clinton Global Initiative, din care face parte începând cu anul 2022. Organizația a fost înființată în 2005 de către fostul președinte american Bill Clinton.
 

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Si de ce sa vanda Moldova singurul port, ba terminati cu minciunile ordinare, ce tara isi vinde singurul port?
0
1

REPLICA


LOTO

6/49
19621262040
5/49
9302172127
joker
137928365