Ce înseamnă sistemul RetuRO și când va fi implementat în România
Ce înseamnă sistemul RetuRO și când va fi implementat în România
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestSistemul de garanție-returnare va intra în vigoare de la începutul anului 2024 și reprezintă un sistem prin care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv.
Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. Ambalajele pot fi returnate la orice magazin, fără a fi nevoie de bonul fiscal de achiziție, iar în schimb vom primi suma corespunzătoare numărului de ambalaje returnate.
După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Odată cu licențierea operatorului care va administra sistemul de garanție-returnare, respectiv RetuRO, începe perioada de implementare a sistemului. Astfel, în 2024, sistemul va fi funcțional pe întreg teritoriul României.
SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.
De ce vom plăti 50 de bani garanție
Sistemul de garanție-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii români. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie să se obișnuiască cu acesta, astfel că în primii 2-3 ani, garanția ar trebui să rămână la o valoare fixă.
Astfel, garanția a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului. O valoare unitară asigură simplitate, cel puțin in faza inițială a sistemului, fiind dificil să operăm cu mai multe valori, dar valoarea garanției poate fi ajustată în timp, odată ce consumatorii se acomodează cu sistemul.
Putem returna ambalajul la orice magazin
După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia, scrie stiripesurse.ro.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.