Ce trebuie să faci dacă ți-ai pierdut actul de identitate sau ai găsit unul întâmplător
Ce trebuie să faci dacă ți-ai pierdut actul de identitate sau ai găsit unul întâmplător
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestFie că ești cel care și-a pierdut actul de identitate, fie că l-ai găsit întâmplător pe stradă, faptul trebuie raportat în 24 de ore la cea mai apropiată secție de Poliție sau Evidența Persoanelor.
Serviciul Public de Evidență a Persoanelor face un apel către cetățeni să respecte prevederile OUG nr. 97/2005 și să predea la cea mai apropiată secție de poliție sau la cel mai aproiat serviciu de evidența persoanelor actele de identitate pe care le găsesc. În cazul în care găsești un act care nu îți aparține, Poliția avertizează ca acesta să nu fie postat pe Facebook, pentru că cineva s-ar putea folosi de datele de identitate ale persoanei. Nu folosești, sub nicio formă, datele de identitate ale persoanei care l-a pierdut, pentru că astfel poți intra sub incidența legii privind protecția datelor cu caracter personal și a Codului Penal. Potrivit art.24 alineatul 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, persoana care a gasit un act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligata să îl depună ori să îl trimită, în 24 de ore, la cea mai apropiată unitate de poliție sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenta a persoanelor. Alineatul 2 precizează că actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior gasit de titular, trebuie predat in termen de 48 de ore la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.
Dacă ești pe partea cealaltă a baricadei, tu fiind cel care și-a pierdut actul de identitate, sunt câteva lucruri pe care trebuie să le faci imediat după întâmplare, ca să obții un nou act de identitate. Chiar dacă buletinul pierdut este găsit de o persoană binevoitoare și ți-l returnează, buletinul tot trebuie schimbat pentru că, teoretic, datele tale personale nu trebuie văzute de alte persoane fizice. Prin urmare, în cazul în care ți-ai pierdut buletinul, trebuie să te prezinți în termen de 24 de ore la Direcția pentru Evidența Persoanelor, unde completezi o declarație pe proprie răspundere că actul este pierdut. Un buletin pierdut este imediat declarat nul și urmează să-ți fie emis altul. De asemenea, ar fi bine să ai la tine, când depui declarația, și alte documente care-ți confirmă identitatea, cum ar fi: pașaportul sau carnetul de conducere dacă ai.
Pentru eliberarea unui nou act de identitate sunt necesare următoarele: o cerere pe care o primești de la Serviciul de Evidența Persoanelor și trebuie să o completezi cu toate datele tale, certificatul de naștere, în original și copie, certificatul de căsătorie, în original și copie (dacă este cazul), hotărârea de divorț, în original și copie (dacă este cazul), actul care dovedește adresa de domiciliu, în original și copie, certificatul de deces al soțului/soției, în original și copie (dacă este cazul), certificatele de naștere ale copiilor minori, sub 14 ani, în original și copie (dacă este cazul), un document emis de autoritățile statului, cu o fotografie de dată recentă (permis de conducere, diplomă de absolvire, livret militar), în original și copie, un timbru fiscal și chitanța care dovedește contravaloarea cărții de identitate, pe care o plătești la taxe şi impozite.
Diana BERECHET
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.