REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.8° Constanța Joi, 3 Oct. 2024
Anul XX Nr. 6871
12.8° Constanța Joi, 3 Octombrie 2024 Anul XX Nr. 6871
 

Ce trebuie să știi despre noua amnistie fiscală

Ce trebuie să știi despre noua amnistie fiscală

Adela Cristina CARCEA 3 octombrie 2024 | 00:00 239

Regulile legate de amnistia fiscală au fost ajustate la mai puțin de o lună după intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 107/2024, care permite contribuabililor, atât persoane fizice, cât și juridice, să beneficieze de anularea dobânzilor și penalităților aferente obligațiilor bugetare principale restante până la data de 31 august 2024. Guvernul a intervenit prin Ordonanța de Urgență nr. 112/2024, ce a intrat în vigoare pe 25 septembrie 2024, pentru a aduce clarificări referitoare la unii debitori, dar a generat și neclarități pentru alte categorii de contribuabili.

Ce trebuie sa stii despre noua amnistie fiscala fotografie ilustrativă

Clarificări pentru debitorii aflați în insolvență

În cazul contribuabililor aflați în insolvență, administratorii judiciari sau speciali trebuie să obțină acordul creditorilor înainte de a accesa beneficiile amnistiei, conform Legii nr. 85/2014. Aceasta clarifică faptul că, în procedurile de insolvență, plățile sunt limitate la anumite condiții stricte (de exemplu, plăți curente sau cele prevăzute în planul de reorganizare), evitând astfel ca statul să fie plătit înaintea altor creditori prioritari. În esență, deși OUG nr. 107/2024 este considerată o lege specială în raport cu Legea insolvenței, amnistia nu poate fi aplicată fără acordul creditorilor.

Posibile discriminări pentru persoanele fizice

O schimbare importantă introdusă prevede anularea accesoriilor aferente obligațiilor stabilite din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice din anii 2019 și 2020. Aceste persoane pot beneficia de amnistie doar dacă deciziile sunt emise din oficiu, vizează acești ani și cererea de anulare este depusă în termen de 90 de zile de la primirea deciziei de impunere. De asemenea, debitorii trebuie să achite obligațiile principale în termenul legal. Cu toate acestea, este neclar de ce au fost aleși doar anii 2019 și 2020, iar această modificare pare să fie destinată unor decizii de impunere din oficiu comunicate recent sau în viitor.

Rămâne neclar dacă amnistia se aplică și altor decizii de impunere din oficiu pentru perioade diferite sau dacă cei care au primit deja decizii pentru anii 2019 și 2020, dar nu au depus cererea de anulare în termenul stabilit, sunt eligibili. Această ambiguitate poate crea discriminări între debitorii care ar fi trebuit să beneficieze de amnistie, dar sunt excluși din cauza unor termene procedurale.

Poștașii vor avea capacitatea de a încasa datoriile la stat ale contribuabililor care beneficiază de amnistia fiscală

În același timp, Ministerul Finanțelor lucrează la un parteneriat cu Poșta Română pentru a facilita accesul debitorilor la amnistia fiscală recent aprobată de Guvern, conform informațiilor obținute de profit.ro. Prin colaborarea cu Poșta, Ministerul ar beneficia de acoperirea extinsă a acesteia, reușind să ajungă la un număr considerabil de debitori. Astfel, Finanțele ar putea trimite, prin intermediul poștașilor, documentele necesare pentru amnistie, precum informări și cereri de anulare. Într-o etapă ulterioară, poștașii ar putea fi implicați și în încasarea sumelor datorate de debitori, conform surselor profit.ro.

Conform proiectului publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor, ANAF va încheia o convenție cu Poșta Română, iar autoritățile locale care acordă amnistie debitorilor pot, de asemenea, să încheie convenții similare. Poșta va fi responsabilă cu tipărirea, manipularea și comunicarea, cu confirmare de primire, a documentelor necesare pentru accesarea facilităților fiscale. Aceste documente includ: scrisoarea de informare despre condițiile de accesare a amnistiei, cuantumul total al obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024, sumele ce trebuie plătite și cele ce pot fi anulate; modelul de notificare a intenției de a beneficia de anulare; și modelul cererii pentru anularea obligațiilor bugetare.

De asemenea, Poșta va prelua plicurile conținând notificările și le va trimite către organul fiscal central competent. În ceea ce privește încasările, Poșta va putea efectua plata obligațiilor bugetare prin metode legale, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal.

Tarifele pentru serviciile Poștei sunt următoarele: 10,90 lei (cu TVA) pentru tipărirea și comunicarea documentelor către contribuabil pe plic; 15,56 lei (cu TVA) pentru tipărirea, comunicarea și preluarea plicurilor de la cei care doresc să acceseze amnistia; și un comision de 4 lei (fără TVA) pentru fiecare operațiune de încasare efectuată de angajații Poștei.

Personalul Poștei trebuie să respecte reglementările privind protecția datelor cu caracter personal și secretul fiscal. Pentru persoanele fizice înrolate în SPV, documentele legate de amnistie vor fi comunicate prin intermediul acestui serviciu. În cazul celor care nu sunt înrolați, vor fi folosite serviciile Poștei. Dacă viramentele efectuate de Poșta Română nu sunt validate de Trezorerie din cauza lipsei unui cod de identificare fiscală, acestea vor fi returnate în contul din care au fost efectuate, în următoarea zi lucrătoare după înregistrarea contabilă a viramentului.

Neclarități privind eșalonarea la plată

O altă modificare importantă privește amânarea la plată a accesoriilor aferente creanțelor fiscale eșalonate. Noua ordonanță prevede că accesoriile cu scadența până la 25 noiembrie 2024 sunt amânate la plată în cazul în care contribuabilul notifică intenția de a accesa amnistia. În acest caz, contribuabilul nu este obligat să achite imediat atât principalul, cât și accesoriile, așteptând ulterior rambursarea accesoriilor plătite. Totuși, au apărut două întrebări legate de acest aspect: în primul rând, dacă un debitor care a achitat deja atât principalul, cât și accesoriile, fără a depune notificare, mai poate beneficia de amnistie; în al doilea rând, dacă accesoriile achitate după 6 septembrie 2024, dar înainte de notificare, mai pot fi restituite. Textul ordonanței nu clarifică aceste situații, lăsând contribuabilii în incertitudine.

De asemenea, ordonanța permite contribuabililor care nu respectă condițiile eșalonării să ceară modificarea acesteia în termen de 30 de zile de la pierderea valabilității amânării, dar doar cu menținerea perioadei inițiale. Această modificare, deși utilă, poate pune debitorii în dificultate, forțându-i să achite datoriile în rate mai mici, ceea ce poate afecta semnificativ fluxul de numerar al companiilor.

Așadar, Ordonanța de Urgență nr. 112/2024 aduce unele clarificări necesare în legătură cu amnistia fiscală, dar creează și incertitudini și provocări pentru contribuabili. Modificările ridică numeroase întrebări și ar putea duce la aplicări neuniforme ale prevederilor, lăsând loc pentru interpretări și situații care nu au fost pe deplin explicate.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA


LOTO

6/49
4721674622
5/49
2412151840
joker
18175371515