REPLICA ONLINE CONSTANTA

24.3° Constanța Mie., 14 Aug. 2024
Anul XX Nr. 6821
24.3° Constanța Miercuri, 14 August 2024 Anul XX Nr. 6821
 

CFR Marfă vrea să scape de epavele „Mangalia“ şi „Eforie“!

CFR Marfă vrea să scape de epavele „Mangalia“ şi „Eforie“!

Ana Maria LIPAN 23 octombrie 2023 | 00:00 2013

Deși flota României a dispărut la un moment dat, peste noapte, două „fantome” încă mai zac în Portul Constanța Sud Agigea. Este vorba despre două vapoare de mari dimensiuni, pentru transport marfă, anume feriboturile Mangalia și Eforie Nord, care au fost retrase din uz încă din 2008. CFR Marfă încă se chinuie să vândă navele care pot fi descrise doar drept „epave”. Recent, acestea au fost scoase din nou la licitație. În cazul în care s-ar încumeta cineva să le cumpere, veniturile generate astfel ar fi folosite pentru stingerea unei părți din datoria pe care CFR Marfă o are către statul român.

CFR Marfa vrea sa scape de epavele „Mangalia“ si „Eforie“!epava Mangalia

Navele „Eforie Nord” şi „Mangalia” construite în Șantierul Naval Constanța în anii 1988 şi 1991 arată ca niște epave. Până în 2008, CFR Ferry - Boat Constanţa avea contracte cu Turcia şi Georgia. 35 de voiaje făceau anual cele două nave ca să transporte cereale, fier vechi, animale sau alimente, uzura a reușit să le scoată din funcțiune, managerii companiei neavând bani să le repare. Acestea și-au încheiat activitatea în anul 2008, respectiv 2009, moment din care au fost lăsate să adune rugină în Portul Constanța Sud Agigea. 

CFR Marfa vrea sa scape de epavele „Mangalia“ si „Eforie“!epava Eforie

„Navele au fost fabricate în anul 1988, respectiv 1991 şi şi-au încetat activitatea în anul 2008, respectiv 2009. Ca urmare a pierderilor constante pe care le-au înregistrat în exploatare (cheltuieli mari cu combustibilul, cu reparațiile, ca urmare a tehnologiei învechite cu care erau echipate, costurile mari cu staționarea etc.) ele au fost trecute în conservare (iunie 2009). Navele au suspendate în prezent certificatele de clasă, certificatele de convenție şi celelalte Certificate Internaționale Maritime. În situaţia actuală cele două nave au nevoie de reparaţii capitale pentru a putea fi readuse în circulaţie. Efortul financiar pe care societatea ar trebui să îl facă pentru repunerea în funcţiune a celor 2 nave este consistent, efort financiar pe care societatea nu îl poate susţine în actualele condiţii. În prezent, conducerea CFR Marfă intenţionează să valorifice navele prin vânzare după evaluarea tehnică a acestora iar veniturile generate de această acţiune urmând a fi folosite pentru stingerea unei părţi din datoria pe care CFR Marfă o are către statul roman (în anul 2020 Comisia Europeana a stabilit că ajutorul de stat  primit de CFR Marfă în anul 2013  este considerat ilegal acordat şi trebuie recuperat). Cheltuielile lunare de întreţinere a acestora se ridica la aprox. 50.000 de euro (salariile personalului, cheltuieli cu utilităţi, amortizare, etc.)”, au transmis reprezentanții CFR Marfă, în urmă cu un an. 

CFR Marfa vrea sa scape de epavele „Mangalia“ si „Eforie“!epava Mangalia

De atunci, se tot chinuie să le vândă, sperând că vor putea să valorifice cumva două dintre rămășițele flotei române. Recent au fost lansate două noi licitații pentru vânzarea celor două nave. Adjudecarea se va face pentru întreaga navă, mijloacele fixe aferente şi a combustibililor şi lubrifianţilor din tancul acesteia, în condiţiile „aşa cum este, acolo unde este”.

Navele pot fi vizionate şi inspectate la locul de acostare, la cerere, în prezenţa reprezentanţilor CFR Marfă, după achiziţionarea documentaţiei de licitaţie de către ofertanţi. Procedura de licitație pentru nava ferryboat Eforie s-a desfășurat în data de 19.10.2023, iar pentru nava ferry-boat Mangalia se va desfășura pe 26.10.2023, la sediul BRM, începând cu ora 10:00.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Era rentabila pe draku...pe vremea lui Ceausescu navele mergeam mereu in pierdere dar fiind o ecomie centralizata nu prea conta !! O nava bulk carrier de 65.000 Dtw mergea pana in India in balast adica mara marfa ca sa incarce de acolo minereu de fier ptr fostul Sidex Galati. Nu avea nicio rentabilitate economica dar asa erau vremurile acelea ! Niste nave depasite tehnic inca de atunci, cu motoare mari si prea puternice - in anii 90 o nava de acest tim avea un motor de maxim 10.000-10.500 CP, una de-a nostra avea 17.100 sau chiar 19.000 CP !!! cu un consum de cca 32 tone combustibil greu ( pacura navala) la 24 ore !!!
2
0
flota romana era rentabila, inainte de 90?
3
0

REPLICA



LOTO

6/49
2353438259
5/49
33731101522
joker
5377104016