REPLICA ONLINE CONSTANTA

26.4° Constanța Sâm., 20 Iul. 2024
Anul XX Nr. 6796
26.4° Constanța Sâmbătă, 20 Iulie 2024 Anul XX Nr. 6796
 

De ce continuă firmele care au trucat licitații să câștige milioane de lei de la Compania de Drumuri?

De ce continuă firmele care au trucat licitații să câștige milioane de lei de la Compania de Drumuri?

Mirela PASCAL 20 iulie 2024 | 00:00 188

Marcajele rutiere din România, o afacere de milioane, unde firmele de casă ale CNAIR se bat, an de an, pentru contractele puse la bătaie. Aceleași firme care ar face orice pentru a câștiga licitațiile, capabile inclusiv să trucheze licitațiile, după cum chiar Consiliul Concurenței a constatat. În ultimii ani, Consiliul Concurenței a finalizat două cazuri de cartel pe piața lucrărilor de marcaje rutiere/indicatoare rutiere, două anchete sectoriale ce au privit piața construcțiilor de drumuri și autostrăzi, respectiv pe cea a lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații de drumuri și străzi din municipiile reședință de județ, în prezent autoritatea de concurență având în derulare o investigație privind un posibil cartel pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră din România. Din nou, afacerea marcajelor a creat dispute între firmele concurente. Speța ajungând pe masa Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Cea mai cunoscută societate, Vesta Investement, a ieșit la atac.

 De ce continua firmele care au trucat licitatii sa castige milioane de lei de la Compania de Drumuri?

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pune la bătaie 118 milioane de euro pentru efectuarea de marcaje rutiere pe drumurile pe care le are în administrare. Suma a fost împărțită între cele 8 direcții regionale și este pentru un acord cadru valabil patru ani. Interesant este faptul că licitația a fost lansată încă de anul trecut, însă a rămas în stand by, fiind nevoie ca autoritatea contractantă să vină cu unele modificări. Pentru Constanța, compania pune pe masă peste 43 de milioane de lei, față de peste 33 de milioane cât era suma inițial, anul trecut. Bătălia greilor care vor să pună mâna pe contracte a debutat la începutul acestui an și, cum era de așteptat, societățile care au pierdut contractele au ieșit la atac.

Care sunt firmele sugative?!

Vesta Investement a contestat procedura și a solicitat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor anularea deciziilor prin care oferta depusă de Asocierea GAMIDA EUROMARK SRL - DUMAVA SEMNALIZARE SRL a fost declarată admisibilă şi câştigătoare pentru Loturile 5 şi 8 ale procedurii. Loturile vizează județele Brașov și Buzău.

Tugard Construct  SRL, asociat în cadrul Asocierii SWARCO VICAS SRL - TUGARD CONSTRUCT SRL - VIAHAR SRL, a contestat, la rândul ei, lotul 1, care vizează  Bucureștiul. A solicitat anularea rezultatului procedurii de atribuire, a actelor care au stat la baza emiterii acesteia şi a celor subsecvente; în partea care priveşte admisibilitatea ofertei depuse de Asocierea Gamida Euromark SRL - Dumava Semnalizare SRL.

Aceleași firme au contestat și lotul 2, privind admisibilitatea ofertei depuse de Asocierea Girod Semnalizare SRL - Dumava Semnalizare SRL.

O altă societate, Belfry Construction SRL, a mers și ea la CNSC, cu lotul 3, care vizează marcajele rutiere pe drumurile din Timișoara.

 De ce continua firmele care au trucat licitatii sa castige milioane de lei de la Compania de Drumuri?

Firma Dumava Semnalizare a fost înființată în anul 2007 de Marius Stelian Varghida și este specializată în execuţia lucrărilor de marcaje rutiere, livrarea şi montarea indicatoarelor rutiere şi semaforizare terestră şi suspendată. Cu doar opt angajați, a avut în anul fiscal 2023 un profit de 3,1 milioane lei și vânzări de peste 17 milioane de lei. Partenerul lui Varghida, firma Girod Semnalizare Rutieră, este deținut de francezii de la International Girod. Cifra de afaceri a acestora a fost de peste 63 milioane lei în 2023 și un profit de peste 1,33 milioane lei, cu 59 de angajați.

Cealaltă firmă din asociere, Gamida Euromark, din Breaza, este patronată și administrată de Dana Mihaela Curcea. A avut, anul trecut, vânzări de peste 14 milioane de lei și profit de 11 milioane de lei.

SC Viahar SRL a luat ființă, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) în anul 2019 și are ca asociați două companii din București. Este vorba despre SC Plastidrum SRL, care controlează 70 la sută din capitalul social, și despre SC Teo Trans Consulting SRL, cu 30 la sută. Ambele companii asociate în Viahar sunt reprezentate de un anume Adrian Mugurel Teodorescu.

 De ce continua firmele care au trucat licitatii sa castige milioane de lei de la Compania de Drumuri?

SC Viahar SRL a depus, la Ministerul Finanțelor Publice, bilanțul contabil aferent anului fiscal 2023, potrivit căruia compania, cu un număr de 17 angajați, a avut o cifră de afaceri netă de 7,1 milioane de lei. În legătură cu celălalt acționar al SC Viahar SRL, SC Plastidrum SRL, aceasta avea drept acționar, în 2023, cu 10 procente, însăși Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. Plastidrum a încheiat, începând cu anul 2006, mai multe contracte, în valoare totală de 87 de milioane de euro, pentru întreţinerea marcajelor rutiere pe drumurile naţionale, acordurile având o durată de cinci ani. În urmă cu 12 ani, Consiliul Concurenţei a amendat Plastidrum SRL cu 1,56 de milioane de lei, iar CNADNR - cu 3 milioane de lei, pentru trucarea unei licitaţii.

Vesta Investment a avut, în 2023, o cifră de afaceri de peste 62 de milioane de lei și un profit de 8,3 milioane de lei, dar și datorii de aproape 30 de milioane de lei.

Consiliul Concurenței a constat cazuri de cartel pe piața lucrărilor de marcaje rutiere

În ultimii ani, Consiliul Concurenței a finalizat două cazuri de cartel pe piața lucrărilor de marcaje rutiere/indicatoare rutiere, două anchete sectoriale ce au privit piața construcțiilor de drumuri și autostrăzi, respectiv pe cea a lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații de drumuri și străzi din municipiile reședință de județ, în prezent autoritatea de concurență având în derulare o investigație privind un posibil cartel pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră din România.

De exemplu, Cazul de cartel finalizat în anul 2012... Investigația a fost declanșată din oficiu în anul 2011 și a privit participarea cu oferte trucate a unui număr de cinci întreprinderi, grupate în două asocieri, în cadrul unei licitații organizate în anul 2006 de Compania Națională de Autostrăzi şi Drumuri Naționale (CNADNR) pentru atribuirea unor lucrări de marcaje rutiere pe drumurile naționale din România.

În urma investigației, Consiliul Concurenței a constatat încălcarea Legii concurenței şi a sancționat întreprinderile implicate cu amendă în valoare totală de circa 3 milioane lei (aproximativ 660.000 euro). Un alt exemplu, Cazul de cartel finalizat în anul 2019. Investigația a fost declanșată la plângere în anul 2017, având ca obiect trucarea, de către un număr de 5 întreprinderi, a unor proceduri de achiziție publică organizate în perioada 2014 – 2016 de CNADNR/Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) vizând produse de semnalizare rutieră verticală și siguranță rutieră.

De asemenea, au fost analizate proceduri de achiziție publică și/sau privată a mijloacelor de semnalizare rutieră. În acest caz, Consiliul Concurenței a constatat încălcarea normelor naționale și europene de concurență de către 3 dintre întreprinderile investigate, cuantumul total al amenzilor aplicate fiind de 3,2 milioane lei (aprox. 667.000 euro). Acest cuantum ține cont de reducerile de amenzi rezultate în urma aplicării politicii de clemență și a recunoașterii faptei anticoncurențiale.

O altă investigație pe piața lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații de drumuri și străzi din municipiile reședință de județ din România a fost finalizată în anul 2022. Inițiată în anul 2018, investigația sectorială a concluzionat că piața instalațiilor de dirijare a circulației, a semafoarelor, a indicatoarelor rutiere și a marcajelor poate fi segmentată (de exemplu, în piața lucrărilor de marcaje rutiere, piața lucrărilor de montare și întreținere a indicatoarelor rutiere, piața lucrărilor de montare și întreținere a semafoarelor), piețele rezultate fiind situate în aval față de cea a lucrărilor de modernizare, întreținere și reparații de drumuri și străzi din municipiile reședință de județ.

Cererea pe piețele din aval este reprezentată de stat, prin intermediul autorităților administrației publice locale, iar oferta este reprezentată de întreprinderi cu capital privat, mixt, integral de stat, regii autonome, precum și operatori-servicii publice/compartimente funcționale organizate în subordinea consiliilor locale. Piețele din aval identificate sunt piețe distincte, care pot funcționa în mod independent şi care pot fi segmentate în funcție de contextual economic local

Vesta Investment și Girod Investement, acuzate de înțelegeri tip cartel

Inclusiv Vesta Investment SRL a fost implicată în mai multe scandaluri ce vizau primirea unor contracte suspecte. În 2007, spre exemplu, a șocat prin obținerea monopolului asupra truselor medicale auto. Practic, toți șoferii din România erau obligați să cumpere truse Vesta, deși piața gemea de truse medicale venite din spațiul european, acreditate internațional. Consiliul Concurenţei a amendat-o, alături de alte 3 companii, pentru trucarea unor licitaţii. Vesta Investment SRL și SC Girod Semnalizare Rutieră SRL – 930.795 lei, alături de alte firme, au fost acuzate de înțelegeri tip cartel și trucarea unor licitații, după ce ar fi depus documente false pentru a câștiga contractele de 200 milioane de lei. 

 De ce continua firmele care au trucat licitatii sa castige milioane de lei de la Compania de Drumuri?

Vesta Investment SRL a bifat 725.267 lei amendă, iar și Girod Semnalizare Rutieră SRL a fost amendată cu 930.795 lei. Astfel, în cadrul investigaţiei declanşate în anul 2017, autoritatea de concurenţă a constatat existenţa a două înţelegeri anticoncurenţiale, ce au avut ca scop eliminarea concurenţei prin coordonarea comportamentului companiilor în cadrul licitaţiilor publice şi/sau private. 

Vesta Investment SRL, Helvespid SRL şi Loial Impex SRL au făcut schimb de informaţii sensibile concurenţial şi şi-au adaptat comportamentul în contextul participării la licitaţii, fie ca ofertanţi individuali, fie ca membri ai unei asocieri, astfel încât să nu concureze între ele. Eliminarea concurenţei a condus la atribuirea contractelor pentru indicatoare rutiere şi/sau lucrări de marcaje la preţuri mai mari, în perioada 2010-2017.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15382943810
5/49
38202113924
joker
218171712