Directoarea de la Școala Nicolae Tonitza, acuzată de o învățătoare de... manevre oculte
Directoarea de la Școala Nicolae Tonitza, acuzată de o învățătoare de... manevre oculte
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestO poveste care transcende granițele unei simple dispute profesionale se desfășoară la Școala nr. 39 din Constanța, devenind un ecou al luptei pentru dreptate și integritate în sistemul educațional. Învățătoarea Popa Patricia, cu o carieră de aproape patru ani în cadrul acestei instituții, se află în centrul unei situații profund neplăcute, provocată, potrivit declarațiilor sale, de acțiunile motivate personal ale directoarei școlii, Bara Iuliana. Relația acesteia cu directoarea, care inițial părea a fi una de colaborare și sprijin mutual, a degenerat rapid în urma unor circumstanțe personale nefericite.
Povestea începe cu entuziasmul de a lucra sub îndrumarea unei directoare pe care o considera un model, dar situația se schimbă odată cu modificarea conducerii școlii. Relația dintre Patricia Popa și conducerea școlii a avut inițial un start promițător, bazat pe colaborare și sprijin mutual. Învățătoarea a fost, la un moment dat, parte din cercul apropiat al directoarei, participând chiar și la activități extraprofesionale, cum ar fi ieșirile la grătare. Totuși, această apropiere a degenerat rapid în urma unor circumstanțe personale nefericite. Acuzațiile aduse de directoare și măsurile luate împotriva învățătoarei par să fi fost motivate de motive personale mai degrabă decât de considerente profesionale sau de performanța în muncă.
Conform declarației învățătoarei, la un moment dat, s-a creat o dinamică prin care directoarea a început să ia măsuri împotriva sa, amestecând viața personală cu cea profesională, ceea ce a culminat cu un plan de școlarizare ce a pus-o în pericol de restrângere de activitate. Planul propus de directoare, de a reduce numărul claselor pregătitoare de la șase la trei, a fost perceput de colectivul de profesori ca fiind nejustificat, având în vedere numărul mare de elevi care doresc să studieze la Școala nr. 39. Cu toate acestea, Consiliul de Administrație al școlii a aprobat propunerea, iar Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) a validat acest plan.
Școala Gimnazială Nr. 39 Nicolae Tonitza
Patricia Popa: „Eu, fiind pe viabilitatea postului, la o restrângere de activitate ar însemna să fiu prima plecată”
„În noiembrie 2022, când s-a întocmit noul plan de școlarizare pentru clasele pregătitoare, eu, fiind pe viabilitatea postului, la o restrângere de activitate ar însemna să fiu prima plecată. S-a dat un plan de școlarizare pentru 3 clase, deși școala noastră nu a avut niciodată mai puțin de 6 clase pe nivel. Niciun coleg nu a fost de acord cu acest lucru, considerând că este imposibil ca noi să fim în restrângere a activității, în condițiile în care avem atâția copii care își fac inclusiv vize de flotant pentru a putea studia la școala noastră. Directoarea a reușit să convingă Consiliul de Administrație să voteze acest plan de școlarizare, înaintându-l către ISJ, care l-a aprobat în această formă. Astfel, în ianuarie 2023 eu am intrat în restrângere a activității împreună cu o altă colegă, așa că am înaintat în instanță toate documentele necesare, apreciind că nu este normal acest lucru și că totul a s-a întâmplat din motive personale. Am depus numeroase memorii la ISJ, Minister, peste tot pe unde s-a putut”, a declarat, pentru Replica, învățătoarea Patricia Popa.
Patricia Popa: „Directoarea ar fi spus că eu sunt singura vizată”
„Mai mult, într-unul din aceste memorii au semnat și alte colege învățătoare, iar la momentul comunicării acestor documente de către instanță părților citate, învățătoarele respective au fost contactate de directoare în ideea de a-și retrage punctul de vedere, însă documentul este deja în instanță, și-au asumat acest lucru la momentul la care a fost întocmit. M-au sunat precizând că nu vor să ia parte la aceste lucruri, deoarece directoarea le-ar fi spus că nu au de ce să își facă griji, că eu sunt singura vizată. Judecătoria Constanța a solicitat Ministerului Educației un punct de vedere, astfel acesta a trimis o adresă și datorită lui sunt încă în această școală. Ultimul termen de judecată a fost pe 1 aprilie, urmează pronunțarea în cauză. Nu mi-e frică de nimic și voi merge până la capăt pentru a-mi face dreptate.”, a mai adăugat Patricia Popa.
Demersul său în instanță, susținut de memorii și dovezi, a scos la iveală practici discutabile și a arătat determinarea învățătoarei de a lupta pentru drepturile sale profesionale. În ciuda presiunilor directoarei și tentativelor de intimidare, inclusiv încercările acesteia de a influența opinia altor profesori și părinți, Patricia Popa rămâne fermă în hotărârea sa de a-și căuta dreptatea.
Patricia Popa: „A încercat să convingă inclusiv părinții să se alieze împotriva mea”
„Ideea este că și la inspecția mea de gradul 2, doamna metodist de atunci nu a avut ce să îmi reproșeze, m-a lăudat, însă directoarea a încercat să o convingă să îmi scadă punctajul, spunându-i lucruri neadevărate despre mine. Din fericire, doamna metodist nu a ascultat-o și i-a amintit că în urmă cu un an chiar directoarea spunea lucruri bune despre mine, cum că își lasă copiii în mâinile celei mai bune învățătoare. Aceasta ar fi încercat să o dea la întors, cum că lucrurile se pot schimba într-un an. Astăzi am avut inspecția de gradul 1, de data aceasta a fost o altă metodistă, care a ascultat tot ce i-a spus directoarea Bara Iuliana. Aceasta din urmă a încercat să convingă inclusiv părinții să se alieze împotriva mea. Am fost băgată în două comisii de disciplină, însă acestea au rămas fără rezultat, fiind vorba doar de niște acuzații nefondate, existând dovezi în favoarea mea, totul arătându-se a fi doar o rea-intenție.”
Patricia Popa a mai menționat faptul că în cadrul inspecțiilor școlare pentru gradele profesionale la clasă trebuie să participe și conducerea școlii, ceea ce, în cazul său, nu s-a întâmplat. Aceasta susține că directorul adjunct era în școală la acel moment și, cu toate acestea, nu a venit pentru a asista și nici nu a oferit un punct de vedere, deși, la rândul său, face parte din Consiliul de Administrație al școlii. Astfel, aceasta din urmă i-a solicitat metodistului să o contacteze pe directoarea Bara Iuliana pentru a oferi un punct de vedere, ceea ce a culminat cu exercitarea acelorași intrigi din partea acesteia. De menționat ar mai fi faptul că învățătoarea solicitase în scris un punct de vedere din partea directoarei vis-a-vis de aceste aspecte, existând o cerere în acest sens. Dar, cu toate acestea, directoarea a apelat la intrigi telefonice.
Bara Iuliana: „Cu doamna Popa nu am nimic personal, a fost o conjunctură”
Contactată pentru susținerea unui punct de vedere cu privire la speța de față, Bara Iuliana, directorul Școlii Nr. 39 Nicolae Tonitza, a declarat pentru Replica: „Procesul este în derulare, suntem reprezentați de un avocat. Doamna Popa poate spune orice dorește, important este ce spune baza legală. Cu doamna Popa nu am nimic personal, a fost o conjunctură în care școala a intrat în restrângere de activitate, lucru pe care aceasta nu l-a acceptat, fiind afectată de faptul că, aflându-se pe viabilitatea postului, urma să piardă acest post. Nu a înțeles că ne aflam în perioada de pre-încadrare, anul școlar încheindu-se la 31 august, așadar raporturile de muncă încă nu s-au încheiat. Din necunoștință de cauză sau datorită faptului că nu a studiat legislația în vigoare, au apărut și acele neînțelegeri. Doamna Popa a venit tocmai pe locul meu, eu fiind degrevată de cursuri în calitate de director, deci nu aveam nimic personal cu dumneaei, nu avem nimic de împărțit. Majoritatea cadrelor didactice sunt venite prin concurs național, doamna Popa nu este venită printr-un astfel de concurs, ci a fost angajată prin Consiliu de Administrație al Școlii Nr. 39, pe viabilitatea postului. Asta înseamnă că în momentul în care postul nu mai era viabil, dumneaei își pierdea locul de muncă. Nu a vrut să accepte acest lucru. ”
Acest caz, pornit de la o dispută între două cadre didactice, a ajuns să ridice întrebări serioase despre etica profesională, transparența deciziilor administrative și impactul acestora asupra calității educației. Este un apel la integritate ce subliniază importanța unui cadru legal și procedural concret pentru gestionarea conflictelor în școli, care să protejeze drepturile și interesele profesorilor, elevilor și părinților deopotrivă. Este esențial ca instituțiile de învățământ să fie dotate cu mecanisme eficiente de mediere și rezolvare a disputelor, care să prevină escaladarea acestora și să asigure un mediu de lucru și de învățare pozitiv și productiv.
Școala, implicată în mai multe scandaluri!
Nu este pentru prima oară când școala se află în centrul unui scandal. Anul trecut, mai mulți copii admiși în cele 8 clase pregătitoare au fost mutați la Școala Gimnazială nr. 31 din cauza faptului că în prima unitate de învățământ menționată ar fi loc doar pentru 3 clase. Elevii din celelalte cinci clase au fost relocați la Școala Gimnazială nr. 31, din cartierul Palas, prin tragere la sorți... fără a se ține cont de proximitatea unității de învățământ față de domiciliu sau de puținul timp rămas până la începerea anului școlar.
CITEȘTE ȘI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News