EXCLUSIV! Turcii de la Tomis Marina NU vor să plece din Portul Tomis decât OBLIGAȚI
EXCLUSIV! Turcii de la Tomis Marina NU vor să plece din Portul Tomis decât OBLIGAȚI
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestCotidianul Replica a făcut public recent, în exclusivitate, faptul că operatorul economic care a concesionat Portul Tomis, în anul 2004, ar putea pierde contractul, prin prisma faptul că acesta ajunge la final, în iunie 2021. Tomis Marina Management spune că a investit 13 milioane de lei și nu a reușit să amortizeze decât 3 milioane, având nevoie de ani mulți, de acum încolo, pentru amortizarea întregii sume…cam vreo 22. În acest sens, cere în instanță obligarea CNAPM la încheierea contractului de închiriere infrastructura de transport naval aferent contractului de închiriere. Iar pretențiile sunt uriașe! Închirierea să fie pe o durată egală cu perioada rămasă până la amortizarea investițiilor realizate. Concret, cere dreptul de folosință a 19.190 mp teren domeniul public și a bunurilor domeniului public constând în cheuri, acvatoriu, diguri, muzuare, taluz, dar și dreptul de utilizare neexclusivă a tuturor bunurilor de interes comun. Dacă acest lucru s-ar întâmpla, societatea s-ar transforma într-o veritabilă administrație portuară.
În anul 2004, CNAPM, condusă la acea vreme de Gheorghe Moldoveanu, a concesionat Portul Tomis, până-n 2021, firmei Sisteme Internaționale de Afaceri –București SA. Aceasta câștigase licitația, fiind singurul participant. Între timp, mai exact în 2007, firma concesionat contratul către SC Sisteme Integrate de Afaceri SRL. În 2008, cea din urmă și-a schimbat denumirea în SC Tomis Marina Management SRL. Contractul are valabilitate data de 30 iunie 2021, cu posibilitate de prelungire, prin acordul părților. La momentul anului 2004, CNAPM avea încheiat contract de concesiune cu Ministerul Transporturilor, concesiune valabilă 20 de ani, deci până în 2021, și care privea bunurile statului aflate în întreg Portul Constanța, inclusiv portul Tomis.
foto: Fostul director al CNAPM, care a intermediat tranzacția, Gheorghe Moldoveanu (sursa foto: ziuaconstanta.ro)
Tomis Marina Management zice că a investit 13 miliaone de lei în Portul Tomis; vrea un alt contract să-șia mortizeze investițiile… valabil până în 2043
Prin contract, societatea s-a obligat să realizeze obiective de investiții, conform planului asumat, de minim 725.000 euro. Tomis Marina Management SRL zice că a executat lucrări de 13,5 milioane de lei, în perioada 2007-2013, cu durată de amortizare anul 2043. Doar 3,5 milioane de lei ar fi amortizat, până la nivelul anului 2021.
Tomis Marina Management a deschis o acțiune în instanță, solicitând obligarea CNAPM la încheierea unui contract, pentru că cel încheiat în anul 2004 ajunge la final. Prin cererea de chemare în judecată formulată de Tomis Marina Management aceasta a manifestat pretenții uriașe care, dacă s-ar concretiza, ar transforma-o într-un veritabil administrator portuar.
Iată pretențiile societății Tomis Marina Management de la administratorul Portului Constanța, port aflat în proprietatea Statului Român
Obligarea CNAPM la încheierea contractului administrative de închiriere infrastructura de transport naval aferentă contractului de închiriere nr 3849 din 17.12.2004. Cere ca închirierea să fie pe o durată egală cu perioada rămasă până la amortizarea integrală a investițiilor realizate în baza contractului încheiat în 2004, decembrie. Concret, societatea vrea închirierea infrastructurii și anume dreptul de folosință a 19.190 mp teren domeniul public, dreptul de folosință a platformei, suprastructura proprietate privată a CNAPM și punerea la dispoziție a bunurilor domeniului public constând în cheuri, acvatoriu, diguri, muzuare, taluz, dar și dreptul de utilizare neexclusivă a tuturor bunurilor de interes comun. De altfel, societatea dorește închiriere unui tarif care să nu depășească valoarea actuală de închiriere din contract, respectiv 5.206 euro pe lună. Societatea și-a manifestat toate aceste pretenții nesimțite sub sancțiunea unei penalități aplicabile CNAPM, în cuantum de 100 de lei pentru fiecare zi de întârziere.
Anterior acțiunii în instanță, pe 30 aprilie 2020, conducerea Portului a informat societatea că s-a analizat specificitatea contractului de închiriere existent și a fost înștiințată că s-a hotărât închirierea contractului care avea să se închidă în anul 2021 cu un tarif de 9.595 euro, numai pe teren, plus cei 5.206 euro existent în contractul încheiat în 2004. De asemenea, au hotărât transformarea contractului existent într-unul subsecvent acestuia. Evident, Tomis Marina Management nu a fost de acord, așa că a formulat plângere prealabilă. Față de aceasta, Portul Constanța și-a exprimat aceeași poziție.
sediul CNAPM
Portul Constanța a cerut respingerea acțiunii!
CNAPM, condusă în prezent de Florin Goidea, a cerut, anul trecut, prin fostul director Costel Stancă, respingerea acțiunii formulată de concesionara Portului Tomis. Pe de o parte, a cerut magistraților Tribunalului să constate că nu este un litigiu contencios administrativ, deoarece compania nu poate fi asimilată unei instituții publice, astfel că acest contract nu intră în competența de soluționare a instanțelor de contencios administrativ.
foto: Florin Goidea, în prezent, directorul CNAPM
Iar pe de altă parte, ceea ce solicită societatea, respectiv închirierea integrală a infrastructurii de transport naval aferentă contractului de închiriere, obiectul contractului urmând a cuprinde dreptul de folosință teren, platformă și punerea la dispoziție a bunurilor domeniului public constând în cheuri, acvatoriu, diguri, muzuare, taluz o consideră nefondată,este prea mult și în afara legii, spun reprezentanții CNAPM.
Doar terenurile portuare pot face obiect al închiriere către terți, în baza unui contract cadru.
Legea stabilește în mod imperativ că închirierea elementelor infrastructurii de transport naval se face printr-un regulament, la acest moment existând un singur regulament ce reglementează doar închiriere a terenului. Mai mult, valabilitatea eventualului contract de închiriere a terenului nu o poate depăși pe cea a contractului de închiriere existent, respectiv iunie 2021.
Și Primăria Constanța vrea Portul Tomis în administrare, pentru reabilitare
Situația este cu atât mai complicată cu cât consilierii locali municipali au aprobat, în ședința din 26 februarie, proiectul de hotărâre privind aprobarea solicitării trecerii imobilului „Port Tomis” din domeniul public al Statului Român în domeniul public al municipiului Constanța, în vederea reabilitării, având în vedere că Portul Tomis este situat în centrul istoric al oraşului, având o destinaţie eminamente turistică, fiind o emblemă a municipiului Constanţa, un loc de promenadă şi relaxare atât pentru localnici, cât şi pentru turişti.
În vederea demarării lucrărilor de reabilitare a Portului Tomis, Municipiul Constanţa trebuie să fie titularul dreptului real asupra imobilului.
Ori, existând un litigiu pe rol, cu greu ar putea fi pusă în aplicare hotărârea.
Tomis Marina Management, controlată de turci
Societatea Tomis Marina Management este deținută de firma Euromateria (50 %), aceasta fiind controlată de turcii Suat Surmen (38%), Mehmet Kerim Kalgay (30%), Seref Surmen(28%), Mustafa Nihat Demirel (2%) Hasan Malik Kececioglu (2%. Al doilea acționar al SC Tomis Marina Management Aterina Global SRL (50 %). În 2019, Sisteme Internaționale de Afaceri SA s-a retras din acționariat. Firma Sisteme Internaționale de Afaceri SA este deținută de Valentin Gheorghe Ionescu, condamnat în dosarul Retrocedărilor.
Citește și:
Tomis Marina PIERDE contractul de concesiune al PORTULUI Tomis?!
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.