REPLICA ONLINE CONSTANTA

33.4° Constanța Mar., 16 Iul. 2024
Anul XX Nr. 6792
33.4° Constanța Marți, 16 Iulie 2024 Anul XX Nr. 6792
 

Florin Vizan: Portul Constanța este cel mai important din Europa

Florin Vizan: Portul Constanța este cel mai important din Europa

Virgil STOIAN 16 noiembrie 2023 | 00:00 6608

Anul 2023 a fost unul profitabil pentru Portul Constanța, lucru oglindit în traficul de mărfuri care a ajuns la un nou record. Totodată, Portul Constanța a intrat într-o nouă eră a digitalizării, aplicațiile folosite ducând la fluidizarea traficului destul de încărcat. Reporterii Replica au vorbit despre toate aceste lucruri cu Florin Vizan, directorul Portului Constanța.

Florin Vizan: Portul Constanta este cel mai important din Europa Florin Vizan

Portul Constanța este unul dintre cele mai mari din lume, traficul crescând de la an la an, în special în contextul războiului dintre Rusia și Ucraina. În primele luni ale acestui an, traficul total înregistrat în porturile maritime românești este de 57,8 milioane tone, creșterea de trafic față de aceeași perioadă a anului trecut fiind de 13,8%. Acest lucru se datorează și preluării unei părți din operațiunile portuare ale Ucrainei. Cerealele rămân în topul celor mai tranzitate mărfuri în Portul Constanța.

Ne îndreptăm spre un nou record de trafic

Florin Vizan a vorbit despre cum a fost anul 2023 pentru Portul Constanța și cât a de mult a crescut fluxul de mărfuri față de anul 2022: „Anul acesta ne îndreptăm spre un nou record de trafic. Deja, în primele 10 luni ale anului am depășit recordul de 75,5 milioane tone al anului trecut, un record absolut al portului Constanța. În acest moment, creșterea de trafic este de aproape 20%, iar pe baza rezultatelor de până acum sunt semnale că trendul ascendent al traficului de mărfuri prin Portul Constanța se va menține și în următoarele luni. Traficul de cereale, în primele 10 luni, a fost de 29,3 milioane tone, față de 20,4 milioane tone în aceeași perioadă a anului trecut. Cerealele reprezintă și în acest an grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, Portul Constanța devenind cel mai important din Europa din acest punct de vedere. În ultimii 5 ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au crescut constant, trendul fiind susținut prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul operatorilor portuari și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri. Pe relația Ucraina, anul acesta, traficul derulat prin portul Constanța a fost de aproape 20 milioane tone, din care 11,7 milioane tone sunt cereale.

Florin Vizan: Portul Constanta este cel mai important din Europa Portul Constanța

Un alt aspect luat în discuție a fost digitalizarea portului dar și aplicațiile care funcționează deja: „Toate aplicațiile pe care le-am lansat au avut în vedere o eficientizare a activității portuare, în special fluidizarea traficului rutier și evitarea unor congestii sau blocaje. Pentru plata online a accesului auto în porturile maritime, încă de anul trecut funcționează o aplicație, Constanta Port ALL, atât pentru agenții economici care își desfășoară activitatea în acest perimetru, cât și pentru societățile de transport ce execută activități ocazionale. Special pentru camioanele cu marfă, pentru fluidizarea traficului rutier, a fost lansată recent aplicația IT de rezervare Ticket Management System, care facilitează și gestionează fluxurile de mărfuri care vin pe cale rutieră în timp real, implicând întreaga comunitate portuară. Astfel, toți transportatorii cu activitate în Portul Constanța își pot rezerva prin intermediul aplicației intervalul orar pentru încărcare sau descărcare la operatorul către care se îndreaptă. Programarea poate fi făcută de către trader/transportator, iar operatorul o aprobă. Camionul de marfă are la dispoziție 4 ore să încarce sau descarce, inclusiv să realizeze anumite formalități vamale, urmând ca la finalul acestui interval orar să iasă din Portul Constanța. CN APM SA dezvoltă și implementează gratuit această soluție informatică, în toate zonele de acces portuar în care sunt identificate valori crescute privind traficul auto. Până în prezent, au aderat la această aplicație peste 1.400 companii din port. Tot pentru fluidizarea traficului și eficientizarea activității în port, a fost realizat Sistemul de cântărire dinamică și de măsurare dimensiuni (sistemul weight-in-motion). În prezent, acesta este în faza de proiect-pilot, implementat în zona porții  nr. 9 a portului Constanța în vederea testării și evaluării tipurilor de senzori propuși. Pe lângă cele două aplicații IT destinate fluidizării traficului auto, Administrația Porturilor Maritime va implementa Sistemul informatic PCS - Port Community Systems care va avea  rolul unui ghișeu unic, a unei platforme electronice neutre și deschise care permite schimbul inteligent și sigur de informații între părțile implicate publice și private. Sistemul va conecta administrația portuară, firmele cu activitate în port, operatorii portuari, instituțiile cu implicare în activitatea portuară: vamă, autorități sanitar-veterinare, poliție de frontieră, etc. Prin transmiterea unică a datelor, Port Community Systems va permite comunicații fără întreruperi și transparente; gestionarea sigură și optimizată a tuturor escalelor navelor și a manipulării în porturi, o mai mare vizibilitate a operațiunilor portuare. Acum, proiectul este în etapa întocmirii documentației pentru caietul de sarcini, urmând ca pe baza acestuia să se lanseze procedura de execuție/implementare.

Florin Vizan: Portul Constanta este cel mai important din Europa Coadă de tiruri

Rolul portului a fost mai important ca niciodată

Florin Vizan a vorbit și despre investițiile din portul Constanța, lucru deosebit de important, în special în contextul războiului ruso-ucrainean: „CN APM SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în contextul războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții, accelerând atragerea de fonduri europene. În acest context, investițiile pe care le avem în implementare și cele la care lucrăm sunt absolut necesare, strategice, pentru noile fluxuri de mărfuri și pentru noul rol pe care portul Constanța îl are pentru Uniunea Europeană. Din fonduri europene, anul acesta am finalizat Extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 mil. euro (cu TVA). S-a realizat un drum cu 4 benzi de circulație cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație de acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis. Am încheiat și toate componentele proiectului Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT, ce a dus la prelungirea în aliniament a cheului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri și crearea unei platforme în spatele noului front de acostare, cu o suprafață de 4.370 metri pătrați, pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora. A fost îmbunătățit accesului maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncționale, pentru colectarea deșeurilor de la nave.

Prin Programul Operațional Infrastructura Mare, sunt în derulare proiectele privind Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța (23 milioane euro) și Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din Zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane euro).

Tot prin POIM, prin Solidarity Lanes se realizează un drum și parcare zona cheu fluvio-maritim Port Constanța cu o valoare totală de 3,26 milioane euro. Proiectul va fi finalizat în decembrie 2023. Pentru dezvoltarea portului Constanța au fost adoptate trei hotărâri de Guvern. Investițiile sunt finanțate din fonduri europene, prin Programul Transport 2021 – 2027, de la bugetul de stat și din fonduri proprii ale CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța și totalizează 1,4 miliarde lei. Un proiect se referă la Modernizarea și extinderea infrastructurii de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța, cu o valoare de 165,9 milioane lei. Investiția constă în realizarea de sisteme alimentare cu apă (20,3 km), sisteme canalizare pluvială și menajeră (9,1 km) și reabilitarea sistemului existent al rețelei distribuție apă potabilă (14,4 km). Durata de realizare a investiției este de 32 luni.

Al doilea proiect reprezintă Master planul infrastructurii rutiere și de acces a Portului Constanța – extinderea, modernizarea și reabilitarea drumurilor și pasajelor din Portul Constanța, cu o valoare totală de 721,3 milioane lei.

Vor fi realizate: drumuri noi și reabilitate, sistem ITS pentru management de trafic, clădiri în zona de servicii, sisteme de iluminat, sisteme de preluare a apei și extinderea teritoriului portuar. Durata de realizare a investiției este de 36 luni.

Al treilea proiect este pentru Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – etapa a II-a. Valoarea proiectului este de 559 milioane lei. Vor fi realizate posturi de transformare și prize de cheu modernizate și noi, stâlpi de iluminat stradal și operațional, sisteme fotovoltaice montate pe clădiri existente, noi stații pentru încărcarea vehiculelor electrice. Durata de realizare a investiției este de 36 luni.

Proiectul privind dragajele de investiții în portul Constanța, inclusiv lărgirea gurii de acces în zona Midia este într-o fază avansată de finalizare a studiului de fezabilitate, ulterior urmând să fie aprobat la nivel ministerial. Sunt în pregătire pentru Programul Transport proiecte de aproape 500 milioane euro.

Proiectele se referă la:
- Dragaje de investiții în Portul Constanța (zonele Constanța, Midia și Mangalia) - inclusiv lărgirea gurii de acces Midia, valoare estimată – 130 milioane euro.
- Dezvoltarea capacității feroviare în Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanța – Etapa II, valoare estimată  – 16 milioane euro.
- Realizarea de cheuri în Portul Constanța – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcțiilor de acostare și sistematizarea teritoriului, valoare estimată – 286 milioane euro.
- Realizarea unui parc fotovoltaic, valoare estimată – 11,5 milioane euro
- Parcare securizată cu facilități de staționare, în vecinătatea accesului din A4, valoare estimată – 18 mil. euro
La toate acestea se adaugă numeroase investiții din fonduri proprii, prioritară fiind infrastructura portuară.”

Portul Constanța nu duce lipsă nici de parteneriate în acest moment fiind un nod maritim vital pentru legătura între Europa de Vest și Est-Centrală cu Asia Centrală, Orientul Îndepărtat și Africa de Nord: „Portul Constanța este cel mai mare port la Marea Neagră și a devenit un nod maritim vital pentru legătura între Europa de Vest și Est-Centrală cu Asia Centrală, Orientul Îndepărtat și Africa de Nord. Importanța portului este dată inclusiv de conexiunile strategice navale cu Dunărea, dar și feroviare sau rutiere, fie cu alte state membre ale Uniunii Europene, fie cu state non-UE. Obiectivul nostru principal este consolidarea rolului Portului Constanța și a poziției sale ca cea mai importantă poartă a Europei la Marea Neagră, în noul context, al războiului din Ucraina. Pentru a veni în sprijinul operatorilor portuari și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri, suntem concentrați pe investițiile în infrastructura portuară, atât din fonduri europene, cât și din surse proprii. La rândul său, Administrația Porturilor Maritime s-a implicat activ într-un proces continuu de menținere și căutare a unor noi parteneriate cu porturi din întreaga lume. CN APM SA a parafat parteneriate cu porturile Aktau - Kazakhstan, Poti și Batumi – Georgia, cu State Service for River and Maritime Transportation din Turkmenistan, cu porturile Qingdao și Ningbo – China, cu portul Baku, Azerbaijan, cu portul Busan din Coreea de Sud.

Anul acesta a fost reluată o linie regulată între porturile Constanța și Poti (Georgia). Sunt discuții și negocieri pentru deschiderea și altor rute. Totodată, sunt funcționale 16 linii regulate de transport containere, Constanța fiind pe aceeași rută cu porturi din Orientul Îndepărtat.

Florin Vizan: Portul Constanta este cel mai important din Europa Silozuri Portul Constanța

Directorul Portului a adus în discuție și investițiile în calea ferată din Port, subliniind importanța acestui tip de transport: „Portul Constanța a fost proiectat inițial ca port CF. În port sunt în total 326 km de cale ferată, din care 256 km aparțin CFR, 59 km sunt deținuți de APC și 11km de operatori. Toate investițiile în infrastructura portuară sunt importante și, indiscutabil, faptul că se reabilitează rețeaua de cale ferată va ajuta fluxul de mărfuri și va prelua din traficul auto care acum, în unele perioade, este foarte aglomerat.”

Florin Vizan: Portul Constanta este cel mai important din Europa Stadionul Portul

Au început lucrările necesare reintrării stadionului în circuitul sportiv

Un ultim subiect abordat a fost stadionul de fotbal, acolo până de curând a fost instalat spitalul modular. Florin Vizan a declarat că dorește ca stadionul să reintre în circuitul sportiv: „În primăvara acestui an, Ministerul Apărării a demontat spitalul modular, iar CN APM SA a început lucrările necesare reintrării stadionului în circuitul sportiv. Toate lucrările sunt finanțate din surse proprii al CN APM SA și sunt realizate cu personalul companiei. Ținând cont că amenajările necesare fostului spital modular - racordări la rețeaua de apă, la cea de energie electrică, noi construcții, au afectat infrastructura stadionului, sunt necesare lucrări complexe și pe suprafețe importante. A fost defrișată vegetația crescută haotic în ultimii trei ani și s-a intrat la repararea sălilor de sport. După finalizarea acestor operațiuni, se va lucra la gazon, pentru a fi optim pentru competițiile sportive. Noi dorim să îl redăm în cea mai bună stare tuturor lucrătorilor de pe platforma portuară, dar sperăm și într-o revitalizare a echipei AS Portul, care este acum în Liga a IV-a, echipa portuarilor.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


REPLICA

LOTO

6/49
46143034444
5/49
2310722517
joker
43736234510