Generația Z și antreprenoriatul social: interes și idei care au nevoie de susținere
Generația Z și antreprenoriatul social: interes și idei care au nevoie de susținere
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestTinerii din România au o înclinație ridicată către antreprenoriat, mai mare decât media europeană. Cel puțin asta arată cel mai recent raport care sondează spiritul antreprenorial al tinerilor din Europa, publicat în 2023. Potrivit sondajului Eurobarometrul “Antreprenoriatul social și tinerii, 41% dintre tinerii români (vârste între 18 și 30 de ani, așa- numita Generație Z) preferă să fie întreprinzători decât angajați, față de 39% media la nivelul întregii Uniuni Europene.
Principalele motive pentru care tinerii români vor să-și deschidă propria afacere sunt legate de „a fi propriul șef”, libertatea de a alege locul și orarul de muncă, precum și perspectiva unor câștiguri mai mari decât ca angajat. Există un spirit antreprenorial bine reliefat în România, dar el trebuie susținut pentru a se manifesta, a trece de la idee la realitate. Mai mult de un sfert dintre tinerii din țara noastră spun că au nevoie de sprijin pentru a elabora planul de afaceri. Această nevoie educațională este mai pregnantă la noi decât în cazul mediei europene, unde acest procent este de 20%, ceea ce arată nevoia de programe de formare antreprenorială. Câștigul, independența sau flexibilitatea nu sunt singurele aspectele urmărite în orientarea antreprenorială sau ocupațională a generației Z din România. Aspectul social al unei afaceri este important pentru tinerii de până în 30 de ani din țara noastră. Datele Eurobarometrului menționat anterior arată că 8 din 10 tineri din România consideră că obiectivele sociale ale unei firme sunt importante sau foarte importante, ceea ce demonstrează interesul lor crescut pentru economia socială. Mai mult, 36% dintre ei sunt familiarizați cu conceptul de întreprindere socială, care combină spiritul antreprenorial cu impactul social. Un spirit antreprenorial solid la nivelul tinerilor, alături de o cunoaștere a aspectului social în afaceri, reprezintă condiții propice pentru creșterea economiei sociale în România. Cele două condiții critice pentru aceasta sunt finanțarea și educația, iar proiectele de susținere a acestui domeniu țintesc exact aceste aspecte, punând la dispoziție resurse și pregătire celor cu idei. Uniunea Europeană alocă resurse pentru sprijinirea dezvoltării economiei sociale. În România, unul dintre aceste programe pe fonduri europene este proiectul Ruralia, care oferă o șansă celor care vor să-și deschidă o afacere socială, sub forma unei finanțări nerambursabile de până la 61.400 euro, alături de programe de formare în antreprenoriatul social și mentorat. Un număr de 34 de întreprinderi sociale vor fi înființate prin programul Ruralia, fiecare având obligația să creeze 4 locuri de muncă noi. Acestea vor fi selectate printr-un concurs de planuri de afaceri în rândul grupului țintă de 132 de persoane cu domiciliul în mediul rural din regiunile Sud Muntenia, Sud-Est, Sud-Vest și Nord-Est, care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural. Grupul țintă va fi obținut având în vedere respectarea principiului egalității de gen – cel puțin 50% din totalul grupului țintă vor fi femei, al nediscriminării – cel puțin 15.15% vor fi participanți de etnie romă și cel puțin 20.45% vor fi persoane vulnerabile din mediul rural. Înscrierea pentru programul Ruralia este deschisă și se poate face aici: https://ruralia.europroject.org.ro/#inscriere
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News