Gigantul Gazprom cere României daune uriașe din cauza unui transport blocat în Portul Constanța
Gigantul Gazprom cere României daune uriașe din cauza unui transport blocat în Portul Constanța
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestUn trader rus înregistrat în Estonia cere României daune de peste 9 milioane de euro pentru un transport de ilmenită blocat în Portul Constanța de către autoritățile vamale. Pe de altă parte, Vama Constanța a făcut plângere penală pe numele firmei, pe care o suspectează de fals în acte. Traderul susține că daunele i-au fost solicitate de beneficiarul final al minereului, o companie din Rusia controlată de gigantul Gazprom.
O firmă de transport din Estonia a dat în judecată statul român în iunie 2022 și cere daune de peste 9 milioane de euro, pe care i se solicită, la rândul său, un beneficiar din Rusia al unui transport de ilmenită blocat în Portul Constanța de autorități în februarie 2021. Următorul termen al procesului aflat pe rolul instanțelor constănțene este pe 23 februarie 2023.
Cazul a început în noiembrie 2020, când traderul din Estonia a adus în Portul Constanța din portul ucrainean Chornomorsk un transport de 8.600 de tone de ilmenită (minereul din care se obține titanul), cu o valoare declarată de 1,4 milioane de euro. Din Constanța, minereul a fost încărcat pe o altă navă, care l-a transportat apoi în portul rusesc Novorossiysk, indică documente consultate de Profit.
În februarie 2021, traderul eston a mai recepționat în Portul Constanța un transport de 6.057 tone de ilmenită, care trebuia să ajungă acum în portul Temriuk, tot din Rusia. De această dată, însă, transportul a fost blocat de către autoritățile române, iar firma estonă a reușit să-l deblocheze abia în ianuarie 2022.
Transport de ilmenită dus ilegal din Constanța în Crimeea ocupată
Vama constănțeană a decis atunci reținerea transportului de ilmenită după ce a aflat, între timp, că transportul inițial, de 8.600 de tone, nu a mai ajuns în Rusia așa cum declarase traderul în acte, ci în portul Kavkaz, din strâmtoarea Kerci, deci foarte aproape de Crimeea, iar de acolo a fost transbordat pe o barjă. Fapt ilegal, în condițiile în care erau în vigoare o serie de interdicții privind exportul de mărfuri în Crimeea ocupată ilegal de ruși în 2014.
De asemenea, Vama Constanța a fost informată în ianuarie 2021 de către Ambasada Ucrainei la București că din datele Serviciului de Grăniceri de Stat se transportă în continuare pe mare de concentrat de ilmenită către teritoriul ocupat temporar al Republicii Autonome Crimeea pentru a satisface nevoile de producție ale uzinei Titan Crimeea (OOO Titan Investments).
În februarie 2021, Vama Constanța a făcut plângere penală în această speță, cu suspiciuni de fals în acte și declarații, fiind deschis un dosar în acest sens de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța.
La data plângerii, în Portul Constanța era blocată de către autorități o cantitate totală de peste 11.000 de tone de ilmenită suspectată că ar avea ca destinație Crimeea anexată abuziv de Federația Rusă, iar Direcția Generală a Vămilor a încercat să obțină în instanță suspendarea procesului civil în care traderul estonian intermediar al transporturilor blocate de ilmenită îi cere daune de peste 9 milioane euro, până la soluționarea dosarului penal, însă fără succes, astfel că următorul termen a fost stabilit pentru 23 februarie.
Daunele sunt cerute în numele unei companii controlate de Gazprom
În cererea de chemare în judecată, traderul eston arată că autoritățile au blocat marfa fără nicio justificare legală, rezultând de aici costuri suplimentare 484.229,43 euro pentru servicii de depozitare, manipulare și taxe portuare aferente. La acestea s-au adăugat penalități contractuale de 1% din valoarea mărfii pentru fiecare zi de întârziere în livrarea către beneficiarul final, ceea ce a dus la un total de 9.016.461,24 euro, datorate beneficiarului Neftekhim Service Company LTD, o companie aflată sub controlul gigantului de stat rus Gazprom.
Uzina Titan din Crimeea, care produce dioxid de titan, utilizat la fabricarea de vopseluri, hârtie și mase plastice, este în funcțiune din epoca sovietică, din anii ’70. Este cea mai mare fabrică din Crimeea, care s-a aprovizionat mult timp cu ilmenită de la două mine din Ucraina. Anexarea peninsulei de către Rusia în 2014 a îngreunat însă foarte mult aprovizionarea cu materie primă ucraineană, care a devenit teoretic imposibilă după invazia din februarie 2022, astfel că, încă din 2016, uzina a început să aducă ilmenită din Asia, în special din Sri Lanka.
Din 2004, uzina se află sub controlul magnatului ucrainean Dmytro Firtash, un apropiat al lui Vladimir Putin, care în trecut a avut monopol pe importul de gaze rusești în Ucraina. La finalul lui 2021, miliardarul Firtash a cedat fabrica de titan unei societăți de stat din așa-zisa ”Republică Autonomă a Crimeei”.
Asta s-a întâmplat că la scurt timp Ucraina îl sancționase pe Firtash, acuzându-l că uzina sa vinde produse din titan care ajung să fie folosite de companii rusești din domeniul apărării.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News