REPLICA ONLINE CONSTANTA

36.4° ConstanÈ›a Mar., 16 Iul. 2024
Anul XX Nr. 6792
36.4° ConstanÈ›a MarÈ›i, 16 Iulie 2024 Anul XX Nr. 6792
 

Medic: Este rolul adultului să îl ajute pe copil să modeleze o relaţie sănătoasă cu dispozitivele digitale

Medic: Este rolul adultului să îl ajute pe copil să modeleze o relaţie sănătoasă cu dispozitivele digitale

A.F. 6 iulie 2024 | 00:00 79

Dr. Mihaela Turcu, medic specialist psihiatrie pediatrică, subliniază că este responsabilitatea adulÅ£ilor să îi ajute pe copii să modeleze o relaÅ£ie sănătoasă cu dispozitivele digitale.

Medic: Este rolul adultului sa il ajute pe copil sa modeleze o relatie sanatoasa cu dispozitivele digitale

Jocul, interacÅ£iunile faţă-în-faţă ÅŸi relaÅ£ia copilului cu părintele reprezintă principalele modalităţi care contribuie la dezvoltarea armonioasă a celor mici, a precizat Mihaela Turcu, scrie Agerpres.

"DeÅŸi vorbim de un spaÅ£iu virtual în continuă creÅŸtere ÅŸi schimbare, nevoile fundamentale ale copiilor ÅŸi adolescenÅ£ilor au rămas aceleaÅŸi: nevoia de conectare, de relaÅ£ionare, de explorare. Jocul, interacÅ£iunile faţă-în-faţă, relaÅ£ia cu părintele sunt modalităţile principale pentru copil de a învăţa ÅŸi de a se dezvolta armonios. Astfel, rămâne rolul adultului de a-l ajuta pe cel mic să modeleze o relaÅ£ie sănătoasă cu device-urile: să le utilizeze într-un mod eficient ÅŸi responsabil - să se asigure că timpul petrecut în faÅ£a ecranelor nu interferează cu rutinele de somn sau alimentaÅ£ie, cu oportunităţile de joc ÅŸi socializare, cu activitatea fizică, să ajute copilul să selecteze conÅ£inuturi potrivite sau teme de explorare adecvate", a arătat dr. Mihaela Turcu.

În prezent, recomandările în ceea ce priveÅŸte timpul petrecut la ecrane de către copii sunt diferite în funcÅ£ie de etapa de vârstă, menÅ£ionează ea. Astfel, în mod ideal, până la vârsta de 2 ani, copiii nu ar trebui expuÅŸi deloc, între 2 - 6 ani, intervalul poate fi de 30 de minute pe zi, maximum o oră, însoÅ£iÅ£i de un adult care le poate oferi explicaÅ£ii suplimentare, pot relua idei transformând acest timp într-un context de învăţare colaborativă, iar până la 12 ani, timpul petrecut la ecrane poate ajunge, treptat, până la 2 ore/zi.

"Da, este nevoie de limite privind folosirea tehnologiei digitale de către cei mici pentru a-i proteja ÅŸi pentru a-i ajuta să se dezvolte sănătos; primul pas pentru părinte este însă construirea ÅŸi menÅ£inerea unei conexiuni emoÅ£ionale sănătoase cu propriul copil, legătură care trebuie să aibă la bază o comunicare deschisă, afecÅ£iune, înÅ£elegere, respect reciproc. Dacă însă limitele (timpului petrecut online, n.r.) au fost generoase, iar părintele doreÅŸte o schimbare, este de aÅŸteptat să întâmpine supărare, dorinÅ£a de a negocia sau proteste din partea copilului. Dar atunci când există un echilibru între ataÅŸament ÅŸi limite ferme, consecvent aplicate, copilul înÅ£elege ÅŸi acceptă mai uÅŸor limitele stabilite adult", spune ea.

Dr. Mihaela Turcu adaugă că, prin experienÅ£a din cabinet, a surprins atitudini "ambivalente" ale adulÅ£ilor privind tehnologia în viaÅ£a copiilor. Pe de o parte, există "numeroase îngrijorări privind posibilele probleme de sănătate asociate supraexpunerii", iar pe de altă parte, dispozitivele digitale sunt privite de părinÅ£i ca oportunităţi de informare ÅŸi de divertisment.

"În mod real, inovaÅ£iile digitale din ultimele decenii au explodat, iar gadgeturile sunt acum o parte importantă ÅŸi integrantă în viaÅ£a noastră. Astfel, este necesar să înÅ£elegem specificul noii generaÅ£ii: copiii se nasc ÅŸi cresc într-o lume în care sunt înconjuraÅ£i de diferite instrumente digitale - smartphone-uri, laptop-uri, internet etc. Termenii de 'Nativ digital' ÅŸi 'Imigrant digital' au fost introduÅŸi de autorul Marc Prensky în 2001 tocmai pentru a nuanÅ£a relaÅ£iile diferite cu tehnologia pe care tinerele generaÅ£ii le au, comparativ cu generaÅ£iile anterioare. De altfel, o vastă terminologie s-a construit pentru a descrie noua realitate virtuală. De exemplu: 'meme', 'GIF'-uri, hackeri, 'cyberbullying' - bullying cibernetic/hărÅ£uire cibernetică, 'phishing' - înÅŸelăciune electronică, 'trolling' - provocarea unor conflicte de idei, 'sexting' - trimiterea de mesaje ÅŸi fotografii cu conÅ£inut sexual explicit prin intermediul sms-rilor sau al unor mijloace de comunicare online, 'prădători sexuali', 'cont Finstagram' - cont secret de Instagram etc.)", mai precizează dr. Mihaela Turcu. 

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
46143034444
5/49
2310722517
joker
43736234510