Medicii de familie protestează împotriva sistemului informatic care le îngreunează munca
Medicii de familie protestează împotriva sistemului informatic care le îngreunează munca
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestMedicii de familie reprezintă o ramură de o importanță majoră a sistemului medical, reprezentând în majoritatea cazurilor primul cadru la care apelează persoanele ce se confruntă cu o problemă de sănătate. Deși activitatea acestora este una solicitantă, presupunând efectuarea a zeci de pacienți cu nevoi variante zilnic, mulți specialiști în domeniu se confruntă cu probleme cauzate de lipsa de sprijin din partea autorităților, ce nu se implică în mod activ pentru a le asigura condițiile optime pentru practicarea meseriei. Pentru a le capta atenția și a trage un semnal de alarmă cu privire la disfuncționalitatea Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI), medicii de familie au recurs la a transmite un comunicat de presă, prin care solicită intervenția Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Reporterii Replica au luat legătură cu două cabinete din Constanța, pentru a obține un punct de vedere cu privire la felul în care această dilemă influențează activitatea profesională a acestora.
Problemele cu care medicii de familie se confruntă în activitatea profesională, cât și dezavantajele pe care această meserie le presupune au fost amplu discutate, ajungând în atenția publicului după publicarea în anul 2022 a unor date statistice dezastruoase. Potrivit acestora, în aproximativ zece ani, peste jumătate din numărul total al cadrelor medicale ce activează în prezent în această profesie vor ieși la pensie, iar dezinteresul absolvenților de Medicină față de această specializare nu conturează un scenariu optimist. Pe lângă salariile mici, nemotivante, din care medicii de familie trebuie să asigure salariul asistenților medicali, cât cheltuielile aferente funcționării cabinetelor, aceștia se confruntă și cu dileme cauzate de lipsa de sprijin a autorităților.
Medicii de familie au semnalat în trecut influența negativă pe care funcționarea deficitară a Sistemului Informatic Unic Integrat o are asupra activității medicale. Solicitările acestora au rămas însă fără răspuns, aceștia recurgând la transmiterea unui comunicat de presă prin care cer intervenția urgentă a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, pentru găsirea unei soluții.
„Societatea Națională de Medicină Familiei este solidară cu pacienții şi cu medicii practicieni în această perioadă dificilă cauzată de disfuncționalitățile Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI). Reamintim că programul SIUI aparține în exclusivitate Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, ca de altfel și mentenanța acestuia. De o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncțional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienților la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel național”, a transmis organizația.
CNAS, somată să intervină
Medicii de familie susțin că desfășurarea actului medical nu poate fi realizată în condiții optime, pacienții fiind nevoiți să aștepte eliberarea documentelor o perioadă îndelungată de timp.
„Imposibilitatea interogării categoriei de asigurat afectează în mod direct accesul pacienților la servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate în primul rând din cauza creșterii timpilor de așteptare. În mod asemănător, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat prejudiciază pacienții de drepturile lor firești ca asigurați ai sistemului public de sănătate. Aceste disfuncții majore în verificarea categoriei de asigurat şi în eliberarea tuturor documentelor medicale din cadrul consultaţiilor predispun medicii la erori ce le vor fi imputate ulterior chiar de către CNAS, deși responsabilitatea nefuncționării SIUI nu le aparține. În același sens, imposibilitatea de a valida serviciile efectuate și de a raporta activitatea lunii anterioare va afecta funcționarea cabinetelor de medicină a familiei”, mai precizează comunicatul semnat de Societatea Națională de Medicină Familiei.
Medicii la familie sunt nevoiți să recurgă la servicii private pentru a-și desfășura activitate
Pentru a înțelege impactul pe care această problemă îl are asupra activității profesionale, am luat legătura cu Oana Tode, medic de familie, ce ne-a mărturisit că pentru a putea face față solicitărilor a fost nevoită să apeleze la contractarea unei firme private.
“Programul de la București nu funcționează normal în nicio zi. Unii dintre noi am apelat la niște programe particulare. Eu lucrez în IT Med, program lansat de niște specialiști de la Timișoara. Ne ajută foarte multi. Ieri aveam aproximativ 60 de rețete care nu erau trimise pe internet, dar ei s-au ocupat. Plătesc un abonament lunar și așa ne descurcăm. Sistemul informatic este la pământ. Sunt în asentimentul colegilor mei. În fiecare întâmpinăm probleme, în special vinerea. Avem probleme și cu colaborarea cu farmaciștii care nu văd rețetele online și trebuie să le introducă de mână pentru că nu le pot scana. Avem probleme și cu biletele de trimitere. Avem tot felu de impedimente. Nu am primit nimic de la autorități. Suntem nevoiți să recurgem la programe particulare ca să ieșim din impas. Am lucrat până acum câțiva ani în programul de la stat și pentru faptul că nu s-au văzut în sistem niște rețete, care la noi apăreau trimise în mediul online, mulți medici de familie au fost amendați. S-au plătit amenzi de până la 12.000 de lei din vina sistemului. Avem o viață foarte grea. Suntem tomberonul medicinei. Nu se respectă programările, unii medici specialiști trimit pacienții la noi să le eliberăm rețetele. Nu suntem numai distribuitori de hârtii, trebuie să desfășurăm și actul medical. De sistemul informațional ni s-a acrit!”, a declarat aceasta.
Și angajații cabinetului medicului de familie Simona Moroianu împărtășesc nemulțumirea colegilor de breaslă.
“Trebuie să se lucreze mai mult la program pentru că ne descurcăm foarte greu, cel puțin la începutul lunii, până pe 15. Nu ne merge SIUI absolut deloc. Nu putem valida rețetele. Farmaciile au aceeași probleme și cei de la Casa de Asigurări. Nu am primit absolut niciun răspuns. Este o situație generală, la fiecare început de lună. Noi putem aceste probleme pe seama faptului că programul e foarte aglomerat. Foarte mulți pacienți, vârstnici, cronici, se prezintă la început lunii pentru a-și putea asigura medicația. E mult prea solicitat, dar se poate găsi o soluție, dacă se vrea.” ne-a precizat un reprezentant.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News