Navele rusești care alimentează cu combustibil vapoarele din Portul Constanța sunt sub pavilion românesc!
Navele rusești care alimentează cu combustibil vapoarele din Portul Constanța sunt sub pavilion românesc!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestVapoarele rusești care alimentează cu combustibil navele din Portul Constanța își desfășoară activitatea, de fapt, sub pavilion românesc, astfel încât este puțin probabil să existe probleme cu aprovizionarea navelor, în contextul sancțiunilor impuse Rusiei.
Nava Amalthia
Trei dintre cele patru vapoare care alimentează cu combustibili navele din Portul Constanța sunt deținute de companii rusești, iar asta ar fi putut cauza un blocaj major în condițiile embargoului impus de UE asupra Rusiei, pentru războiul declanșat de Kremlin în Ucraina.
Potrivit informațiilor prezentate de mass-media ca fiind furnizate de Administrația Porturilor Maritime SA, cele patru nave care furnizează combustibil sunt Bellona (deținută de Lukoil Marine Bunker Ltd din Sankt Petersburk), Unicom 3 (deținută de Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA Constanța), Deltaoil (deținută de Balkan Marine Bunker Assets SRL, firmă din Constanța proprietate a Gazpromneft Marine Bunker LLC din Sankt Petersburg) și Almathia (deținută de Petronav Ship Management Ltd din Cipru).
Gazpromneft are două nave în Portul Constanța
Două dintre aceste nave, Unicom 3 și Deltaoil, aparțin astfel gigantului rus Gazprom Neft, aflat pe lista companiilor sancționate de UE și SUA după declanșarea războiului din Ucraina de către Vladimir Putin.
Trebuie să precizăm însă că, din datele publice aflate la dispoziție pe site-ul de specialitate Vesselfinder, nu există nicio navă cu denumirea Deltaoil, ceea ce ne face să credem că există o eroare de comunicare în informațiile vehiculate pe marginea acestui subiect. În plus, nava cipriotă se numește Amalthia, nu Almathia.
Balkan Marine Bunker Assets SRL Constanța a fost fondată în iulie 2021 de către Gazpromneft Marine Bunker LLC din Sankt Petersburg și este administrată de Tatiana Trufaș. Firma a raportat pentru cele câteva luni de activitate de anul trecut afaceri de 481.520 lei și un profit net de 28.444 lei, cu un singur angajat, precum și datorii de 26.263 lei.
Navele deținute de Gazpromneft și Lukoil au pavilion românesc
Proprietara navei Unicom 3, Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA Constanța. a fost înființată în 2013, când Gazpromneft Marine Bunker LLC, membră a grupului Gazprom, a preluat Marine Bunker Balkan SA de la milionarul Constantin Iavorski, fost ministru al Energiei în Republica Moldova. Compania este condusă de directorul general Vladimir Condrat și președintele consiliului de supraveghere Levan Kadagidze și a raportat pentru anul 2021 cele mai mari afaceri de la înființarea sa: 357.282.397 lei, dar cu pierderi de 69.302 lei și datorii de 25.865.126 lei, cu 27 de angajați.
Nava Bellona
La rândul ei, nava Bellona este deținută de Lukoil, companie rusească ce nu se află însă pe lista de sancțiuni, cu un regim oarecum special, întrucât este singura mare firmă din Rusia care s-a exprimat public împotriva războiului din Ucraina.
În ceea ce privește Petronav Ship Management Ltd, compania cipriotă din Limassol care deține nava Amalthia, este condusă de Chrysostomos Papavassiliou și Katerina Papavassiliou.
Practic, la această dată apar ca fiind active în Portul Constanța doar navele Almathia, Unicom 3 și Bellona. Prima se află însă sub pavilion Cipru, iar Unicom 3 și Bellona activează sub pavilion România.
În Portul Constanța se alimentează într-un an tot atâtea nave cât se aprovizionează într-o zi la Istanbul sau Pireu
Referitor la această problemă, administrația Portului Constanța a transmis zilele trecute că, ”din cele trei barje licențiate pentru efectuarea serviciului de aprovizionare combustibili la nave (bunkeraj), doar două mai efectuează acest serviciu, iar cea de-a treia și-a încetat activitatea acum câteva luni, atunci când a fost instituit embargoul împotriva navelor rusești”.
Pe de altă parte, ”în contextul noilor sancțiuni stabilite de statele UE la începutul acestei săptămâni, apreciem că aprovizionarea cu combustibili la nave în Portul Constanța nu poate fi afectată și se va desfășura în continuare în condiții optime. Aprovizionarea cu combustibili a navelor (serviciul de bunkeraj) în portul Constanța este un serviciu economic realizat exclusiv de operatori privați, iar statul român, prin CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, nu are calitatea de a efectua acest serviciu”.
În Portul Constanța sunt alimentate în medie doar 600 de nave pe an, o activitate infimă față de alte porturi precum Istanbul sau Pireu, unde sunt aprovizionate zilnic cu combustibil sute de vapoare.
Andreea POPA
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.