O firmă din Constanța transformă locomotivele CFR trimise la casat în locomotive pe baterii. Contract de miliarde prin PNRR
O firmă din Constanța transformă locomotivele CFR trimise la casat în locomotive pe baterii. Contract de miliarde prin PNRR
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestRomânia Euroest SA, firma din Constanța deținută de milionarul Constantin Străinu, fost șef CFR, face parte din mega-contractul de peste 2 miliarde de lei derulat de CFR Călători prin PNRR pentru modernizarea locomotivelor și vagoanelor de călători. Deocamdată, compania constănțeană va modifica 20 de locomotive cu motoare diesel, pe care CFR le scotea la casat, în locomotive pe baterii.
Constănțenii de la România Euroest SA vor transforma 20 de locomotive clasice cu motoare diesel ale CFR Călători care urmau să ajungă la casat în locomotive pe baterii. Costurile pentru transformarea unei singure locomotive din diesel în electric sunt de 500.000 de euro, spune Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, într-un material realizat de Euronews.
Asta înseamnă că firma din Constanța va încasa 10 milioane de euro pentru a instala noile motoare electrice, bazate pe un sistem brevetat chiar de ei. „Am brevetat această locomotivă cu acționare electrică. OSIM ne-a confirmat că nu mai există o astfel de locomotivă și ne-au dat brevetul de invenție”, arată Marcel Barbu, director România Euroest SA. În 2018, aceeași companie constănțeană realiza și locomotiva hibrid LHy-M, o premieră în România.
Reconversia locomotivelor vechi de 60-70 de ani, bune de fier vechi, în locomotive electrice face parte dintr-un contract CFR Călători în valoare de peste 2 miliarde de lei. Este vorba despre “Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”, un proiect semnat pe 19 decembrie 2023, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA este de 2.074.920.554,86 lei (400 de milioane de euro).
Fostul ceferist Străinu, latifundiar din banii CFR-ului
România Euroest SA este deținută de Constantin Străinu, fost șef CFR Constanța devenit multimilionar după retragerea din compania de stat în mediul privat, datorită contractelor de zeci de milioane de euro primite de la firmele feroviare publice.
Compania specializată în construcția și repararea locomotivelor înființată în 1998 a raportat pentru anul 2023 o cifră de afaceri de 21.758.045 lei și un profit net de 9.848.487 lei, cu 114 angajați, precum și datorii de 8.296.646 lei. Firma lui Străinu a înregistrat, de altfel, profit pe linie, încă de la înființare. Constantin Străinu mai deține Euro Construct SA și Eurofer Trans SRL, ambele din Constanța, în prima fiind asociat cu Tudor Vlad, fost director general al CFR Călători și președinte al Autorității Feroviare Române (AFER).
Contractele derulate cu CFR au fost atât de bănoase, încât Străinu a devenit cel mai mare proprietar de terenuri din orașul Constanța. Fostul ceferist Constantin Străinu deținea la un moment dat peste 15 hectare de terenuri intravilane în urbea tomitană, dar și cea mai mare casă din orașul cu atâția și atâția milionari: un palat cu 82 de camere, în zona Peninsulară.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News