REPLICA ONLINE CONSTANTA

25.1° Constanța Dum., 4 Aug. 2024
Anul XX Nr. 6811
25.1° Constanța Duminică, 4 August 2024 Anul XX Nr. 6811
 

Olandezii de la Damen încă mai speră să prindă contractul pentru corvete

Olandezii de la Damen încă mai speră să prindă contractul pentru corvete

Replica API 16 martie 2022 | 00:30 2216

Compania olandeză Damen continuă demersurile în instanță pentru anularea procedurii de atribuire a contractului pentru achiziţia celor patru corvete militare pentru Forţele Navale, licitație câștigată de Naval Group. După ce a pierdut prin instanțe procesul cu MApN, Damen a ajuns până la Curtea Supremă, solicitând anularea actului administrativ, respectiv anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018, privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. Compania a cerut judecătorilor devansarea termenului de judecată, însă magistrații nu vor să judece dosarul mai devreme de octombrie 2022.

Înalta Curte de Casație și Justiție a respins, pe 8 martie, devansarea termenului de judecată în dosarul în care compania olandeză Damen cere anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018. ”Menţine termenul de judecată acordat la data de 12 octombrie 2022. Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 8 martie 2022”, se arată în minuta Curții Supreme.

Surse din cadrul companiei au declarat, pentru Replica, că prin acțiunea depusă la Curtea Supremă Damen nu încearcă blocarea atribuirii contractului. ”Damen nu încearcă blocarea procedurii. Încă nu știm ce s-a întâmplat cu acea licitație, acțiunile nostre în instanță rămân valabile. Faptul că este pe rol această acțiune, nu înseamnă că nu poate fi semnat contractul. El poate fi semnat, numai că francezii nu mai vor să semneze sau Șantierul Naval. Inclusiv autoritățile au declarat lucrul acesta”.

Damen a contestat rezultatul licitației pentru cele patru corvete care ar fi trebuit să intre în dotarea Forțelor Navale și al cărui câștigător a fost desemnat Naval Group, în asociere cu Șantierul Naval Constanța. Olandezii aduc o serie de acuzații grave, care sugerează acte de corupție. Una din cele mai serioase face referire la condiția de bază a atribuirii contractului, respectiv cea potrivit căreia navele trebuie să fie construite în România. ”Toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale. În loc să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitația ridică și mai multe suspiciuni, incertitudini și controverse care au impact asupra reputației României și asupra programelor de achiziții publice atât în țară cât și în străinătate.

Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitație”, spun cei de la Damen.

Suspiciuni de corupție

Tot cei de la Damen susțineau că navele nu vor fi construite pe șantierul din Constanța, așa cum s-ar presupune din asocierea pe care fracezii de la Naval Group au făcut-o cu Șantierul Naval Constanța și cu care au și câștigat licitația, ci vor fi doar asamblate aici. În plus, Damen vorbește despre o alianță care s-a încheiat recent între Naval Group și italienii de la Fincantieri, de asemenea participanți la licitație, ceea ce sugerează explicit o înțelegere ilegală între cei doi competitori. În plus, acele ”incertitudini, suspiciuni și controverse” invocate de Damen cu privire la atribuirea acestui contract pot fi cu ușurință traduse prin acuzații de corupție la adresa oficialilor români.

Procedură suspendată de plângeri în instanță

Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de MApN, care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii. Reprezentanţii MApN au invocat şi litigiul de pe rolul Curţii de Apel Constanţa, prin care Şantierul Naval Constanţa, parte la Asocierea cu Naval Group Franţa, solicita anularea HG 48/2018, ca principal impediment în finalizarea procedurii de desemnare a câştigătorului licitaţiei. Litigiu pe care Damen l-a și pierdut.

ŞNC a cerut în octombrie 2018 anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. ŞNC a depus în februarie în instanţă o cerere de renunţare la această acţiune. De asemenea, o contestaţie referitoare la derularea procedurii de atribuire a contractului a fost depusă de compania navală italiană Fincantieri, dar a renunţat între timp la acţiunea deschisă în instanţă.

Cine au fost ofertanții și prețurile propuse de către aceștia? Naval Group - 1,2 miliarde de euro, Damen - 1,25miliarde de euro, Fincantieri - 1,34miliarde euro. Valoarea estimată a celor patru corvete este de 1,6miliarde de euro cu tot cu TVA.

Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare. Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria. Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

Dîncu: Statul trebuie să respecte suma licitației

Recent, autoritățile anunțau că au ajuns în situația în care ar putea să semneze practic contractul cu Naval Group, însă compania franceză nu ar mai fi fost la fel de dispusă să parafeze înțelegerea, din pricina creșterii prețurilor la materialele de construcție din ultimii ani, dar și a calendarului foarte strâns de livrare a navelor. Potrivit ministrului Apărării, Vasile Dîncu, francezii de la Naval Group au cerut atunci încă o lună termen de gândire. Dâncu a mai precizat că ”statul român trebuie să respecte suma licitației cu care asocierea dintre Naval Group și Șantierul naval Constanța a câștigat licitația.

Rămâne de văzut în ce direcție o va lua acest proiect și dacă România îl va scăpa printre degete.

Precizăm că Damen a raportat, în 2020, venituri cu peste 70 % mai mari față de 2019, având cifra de afaceri de 806 milioane de lei.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Forza SNC cei mai tari
2
0
Facem pariu pe 10.000 euro caci Damen pune mana pe acest contract din urmatoarele motive: 1- are experienta necesara in contruirea unor asa nave; 2- SNC nu are cu ce si cu cine sa faca aceste nave,are dotare de kakat si oameni de kakat,chiar si cei de la Nval Group s-au speriat cand au vizitat SNC ; 3- La conducerea Min Economiei este Spataru Florin, fost director Damen, PSD -ist vechi ; 4- Cel care a dat Mangalia la Damen,arhitectul este boschetul din Braila care a fost PM ala care spunea ca banii se tin la saltea - Tudose !!!
2
0
Compania olandeza ,falimentara , de rahat , si tzepari numita Damen , trebuie alungata din tara. Iar cele doua santiere de la Galati si Mangalia , trebuie sa caute un colaborator strain serios si puternic !
1
0

REPLICA



LOTO

6/49
4022312423
5/49
141310402232
joker
1229312768