Paul Brânză și Mihai Andrei au tocat banii ANR pe combustibil și salariile șoferilor
Paul Brânză și Mihai Andrei au tocat banii ANR pe combustibil și salariile șoferilor
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestDespre jaful de la ANR și modul în care se „împărțeau” funcțiile și banii pentru angajații companiei de stat s-au scris râuri de cerneală și inclusiv auditorii Curții de Conturi scoteau la iveală grave nereguli ce vizau acordarea a milioane de lei, ilegal, către salariați. Beneficii erau inclusiv pentru șoferii boșilor din ANR, aspecte constate chiar de Curtea de Conturi, în urma unui control din 2017. Deși, la acea dată, auditorii au dispus recuperarea sumelor de bani, ANR s-a sinchisit abia acum să se conformeze, mult prea târziu. Așa se face că, doi dintre foștii directori care s-au perindat, de-a lungul anilor, la conducerea companiei, trebuie să scoată din buzunar aproape 100.000 de euro, bani pe care trebuie să-i returneze fostului angajator. Este decizia Tribunalului, pronunțată la finalul lunii trecute și, chiar dacă nu e definitivă, este executoriu. Adică, banii trebuie plătiți imediat, chiar dacă cei vizați vor formula recurs.
Nu mai este o noutate faptul că la ANR se toacă banii după bunul plac. Un exemplu de sifonare a banilor publici este modul în care s-au cheltuit banii pentru combustibilul autoturismelor directorilor, dar și pentru salariul șoferilor acestora, aspect constatat chiar de Curtea de Conturi, în urma unui control realizat în 2017. De altfel, trebuie precizat faptul că șoferii de la ANR iau bani să stea acasă. Da, ați auzit bine! Pe lângă salariul de 4.626 lei, și sporul de condiții vătămătoare de 157 lei, dar și cel al siguranței navigației, de 314 lei, mai iau un spor de consemn la domiciliu de aproape 500 de lei.
Persoanele care beneficiază de sporul de consemn la domiciliu de 15% sunt oricând pregătite să răspundă la solicitările angajatorilor pentru începerea activității. Acesta poate ajunge și până la 25%, însă valoarea procentuală este stabilită prin contractul colectiv de muncă sau contractul individual de muncă sau prin Regulamentul Intern. Angajații care primesc spor de consemn la domiciliu trebuie să fie oricând acasă și pregătiți tot timpul pentru a pleca la serviciu. Ei nu pot părăsi localitatea fără a notifica angajatorul în prealabil și fără așteptarea acordului acestuia, singură excepție fiind urgențele de sănătate și familie. Pe lângă asta, angajatul trebuie să aibă telefonul tot timpul deschis și încărcat. În schimbul acestei disponibilități permanente, se încasează un anumit procent în plus din salariu.
Prejudicii de milioane, pe combustibil și șoferi, care trebuie recuperat... de la doi directori
Revenind, deși la acea dată s-a dispus recuperarea prejudiciilor, abia acum ANR a binevoit să se conformeze. Prea târziu, însă! Dacă unii foști șefi sunt norocoși, precum Alexandru Mezei, Dumitru Catană sau Aurelian Cazan, și nu vor răspunde patrimonial, nu același lucru putem spune de Paul Brânză și Mihai Andrei, care trebuie să plătească aproape 100.000 de euro.
Este decizia Tribunalul Constanța pronunțată pe 28 iunie a.c. și, chiar dacă nu este definitivă, ea este executorie.
„Respinge, ca neîntemeiată, excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtului Dumitrache Cosmin-Laurențiu. Admite in parte excepția prescripției dreptului material la acțiune invocata de paratul Dumitrache Cosmin-Laurențiu, in privința pretențiilor aferente perioadei ianuarie 2014-23.12.2016, constând in contravaloare combustibil și salarii șofer. Respinge, ca neîntemeiată, excepția prescripției dreptului material la acțiune invocata de paratul Dumitrache Cosmin-Laurențiu, in privința pretențiilor aferente perioadei 23.12.2016- 09.01.2017, constând în contravaloare combustibil si salarii șofer. Admite excepția prescripției dreptului material la acțiune invocata de pârâții Mezei Alexandru, Cazan Liviu Aurelian, Trandafir Răzvan Gabriel si Catană Dumitru. Respinge, ca prescrisă, acțiunea formulata de reclamanta Autoritatea Navală Română în contradictoriu cu pârâții Mezei Alexandru, Cazan Liviu Aurelian, Trandafir Răzvan Gabriel si Catană Dumitru. Admite in parte acțiunea formulata de reclamanta Autoritatea Navală Română in contradictoriu cu pârâții Andrei Mihai si Brânză Paul. Obligă pârâții Andrei Mihai și Brânză Paul la plata către reclamantă, proporțional cu salariul net obținut si timpul efectiv exercitat in funcție, a sumei de 47.607 lei, 142.632 lei si 3.135.465 lei. Obligă pârâtul Brânză Paul la plata către reclamantă, proporțional cu salariul net obținut si timpul efectiv exercitat în funcție, a sumei de 31031,67 lei si 2792,85 lei. Respinge, ca neîntemeiată, acțiunea formulata de reclamanta Autoritatea Navala Română în contradictoriu cu pârâții Dumitrache Cosmin-Laurențiu (pentru restul pretențiilor neprescrise) si Vladu Ilie. (....) Executorie. Cu drept de apel în termen de 10 zile de la comunicare. Cererea de apel se depune la Tribunalul Constanţa. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, astăzi, 28.06.2023”, se arată în soluția Tribunalului. .
Ce leafă au directorii!
Salariile boșilor de la ANR nu sunt deloc de neglijat. Director General, de exemplu, Cosmin Dumitrache, are un salariu de 10.880 lei, la care se adaugă sporul de condiții vătămătoare sau periculoase în valoare de 920 lei și sporul pentru siguranța navigației, în valoare de 1.841 lei.
Directorul General Adjunct are leafa de 10.002 lei, sporul de condiții vătămătoare de 1.000 lei și spor pentru siguranța navigației de 2.000 de lei, în timp ce directorul economic ia salariu de 10.002 lei, spor de condiții vătămătoare de 1.000 lei, spor pentru siguranța navigației de 2.000, și încă un spor pentru că are activitate de control financiar preventiv, încasat în baza art.15 Legea 153/2017, care este în valoare de 1.000 lei.
Că sporurile în sistemul public au apărut precum ... pensiile speciale, nu mai este o noutate. Cine s-a descurcat să prindă un moment prielnic și a fost aproape de decident a obținut un spor. Problema este că nimeni nu face nimic pentru a stopa acest fenomen, deși el a fost semnalat inclusiv de foștii șefi care s-au perindat pe la ministerul Muncii. Toți au văzut, au vorbit, dar n-au luat nicio măsură. Până se va găsi cineva binevoitor să le sufle sporurile nesimțite de sub nasul bugetarilor, vor continua să le încaseze... iată, și dacă stau acasă!
Cine s-a perindat la conducerea ANR, de-a lungul timpului
În altă ordine de idei, Autoritatea Navală Română este organizată și funcționează potrivit prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 1133/2002 și a Ordonanței de Guvern nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, cu modificările și completările ulterioare. În cei 20 de ani de existență, la șefia Autorității Navale Române s-au perindat nu mai puțin de 13 directori generali.
Primii 3 ani de activitate ai autorității au fost asigurați de Chințoan Uță Marian, urmat fiind de Pîrvulescu Valentin Gabriel 01.09 – 10.01.2005. Pârvulescu este membru PSD, fost vicepreședinte al organizației municipal a partidului, fost consilier local și afacerist cunoscut la malul mării. După nici cinci luni de zile de prezență în fruntea Autorității Navale Române, Pârvulescu și-a dat demisia in locul lui fiind numit PDL-istul Paul Brânză. Acesta s-a aflat la conducere în perioada 02.2005 – 02.05.2007, urmat fiind de Șerbănescu Valentin 02.05.2007 – 24.12.2008.
Brânză a revenit la conducerea ANR pe 14.01.2009 și a reușit să ocupe fotoliul până pe 31.05.2012 atunci când Matei Constantin a devenit director.
Mihai Şagău a preluat conducerea ANR, înlocuindu-l astfel pe Constantin Matei, pe 3 octombrie 2012. Constantin Matei s-a confruntat cu probleme de sănătate, atribuţiile sale fiind preluate, temporar, de Eugen Olteanu.
În ianuarie 2013, după demiterea lui Mihai Șagău, Trandafir Răzvan Gabriel a asigurat interimatul funcției de director general până la numirea lui Andrian Mihei.
Fostul deputat Andrian Mihei a fost numit pe 26 februarie 2013, la conducerea Autorităţii Navale Române (ANR).
Următorii ani au fost asigurați de foștii directori Cazan Liviu Aurelian 24.05.2013 – 04.09.2013, Andrei Mihai 04.09.2013-14.04.2014, Cazan Liviu Aurelian 30.04.2014 – 17.06.2014, Catană Dumitru 17.06.2014 – 03.06.2015, Brânză Paul 03.06.2015 – 06.07.2015, Cazan Liviu Aurelian 03.09.2015 – 06.07.2016, Trandafir Răzvan Gabriel 06.07.2016 – 18.07.2017, Mezei Alexandru 19.07.2017 -25.08.2017 – 08.02.2018, Andrei Mihai 08.02.2018 – 29.05.2018, Mezei Alexandru 29.05.2018 – 24.12.2019.
Alexandru Mezei a anunţat pe 23 decembrie că a demisionat din funcția de director al Autorității Navale Române. Acesta ocupa funcţia de conducere din iulie 2017.
Locul lui Alexandru Mezei a fost luat de Cosmin Dumitrache. Dumitrache nu este străin de ANR, el fiind, din martie 2019, Inspector Specialitate Gr. I A – Serviciul Port State Control / Flag State Control în cadrul acestei instituţii. De asemenea, el ocupă, încă din 2017, postul de Şef de Lucrări - Catedra Navigaţie şi Transport Maritim din cadrul Facultăţii Navigaţie şi Transport Naval a Universităţii Maritime Constanţa. În perioada 2016 – 2017, Dumitrache a fost angajat al CERONAV; anterior, a fost comandant pentru nave cu TB 3000 tone sau mai mare.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News