Polaris, precizări după ce Vergil Chițac a spus că ”practică un joc murdar”!
Polaris, precizări după ce Vergil Chițac a spus că ”practică un joc murdar”!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestRăzboi între Primăria Constanța, prin Vergil Chițac, și Polaris, firma care se ocupă de deșeurile din Constanța depozitate la ghenele de gunoi. În timp ce Chițac spune că Polaris ”practică un joc murdar”, reprezentanții companiei au ieșit cu un drept la replică, prin intermediul căruia lămurește aspectele semnalate de edil.
”Stimată conducere Polaris, cum să accepte oamenii să plătească mai mult pentru un serviciu pe care nu îl prestați? Neridicând gunoiul din cartiere și șantajându-ne astfel, vă bateți joc de Constanța. Polaris practică un joc murdar. Lasă gunoiul neridicat cu zilele, cu scopul de a ne forța să majorăm tarifele fără să verificăm și să fundamentăm această decizie după cum ne cere legea. Reprezentanții companiei ne-au prezentat documentația necesară cu întârziere și incomplet. În acest fel, Polaris practică un șantaj la adresa autorității locale, fără să realizeze că singurii șantajați sunt de fapt locuitorii Constanței, care vor plăti suplimentar pentru serviciul de salubritate în eventualitatea majorării. Constănțenii trebuie să știe că tarifele pentru colectarea gunoiului datează din anul 2008 și sunt și astăzi printre cele mai mari din țară. Dacă vă puteți imagina, tarifele pentru salubrizare la Năvodari din anul 2021 sunt mai mici decât cele negociate la Constanța în anul 2008. (!!!) Pe lângă aceste considerente de ordin moral, mai sunt o mulțime de aspecte legale, tehnice și comerciale care susțin același lucru: Polaris a decis să se folosească de poziția de monopol ca să obțină tot ce vor conducătorii companiei„, spune Chițac.
Polaris face precizări!
În replică, reprezentanții Polaris au venit cu o serie de precizări. ”Am studiat cu atenție comunicatul remis presei de domnul Virgil Chițac, în cadrul căruia am regăsit dovezi scriptice clare care atestă că Primarul Constanței, încercând să acopere adevăratele intențîi ale actualei administrațîi locale, folosește în mod incorect anumite date și împrejurări necorespunzătoare adevărului așa cum vom arată în cele ce urmează:
În ceea ce privește ajustarea tarifelor:
- cererea de ajustare a tarifelor a fost depusă în luna aprilie a anului 2022 și înregistrată la Primăria Constanța
- cererea de ajustare conține inclusiv date privitoare la pierderea financiară din balanță punctului de lucru Constanța care se ridică la suma de 26.852.328,74 lei
- fără a intră în detalii legale compexe, pe scurt, Legea 101/2006 a salubritățîi obligă autoritatea locală și conferă dreptul operatorului să-și recupereze integral cheltuielile de operare și să i se asigure autonomia financiară
- prima reacție a Primăriei referitoare la cererea noastră a venit după aproximativ două luni, în dată de 2 iunie 2022
- nici până în ziua de azi, de 5 luni, nu s-a studiat cererea noastră, ci în scopul tergiversării se invocă așteptarea unor puncte de vedere de la avocațîi primăriei
- de atunci și până azi incusiv nu există în ceea ce privește cererea de ajustare decât o atitudine concretă de tergiversare, în scopul bine definit de a se produce inevitabilă decapitalizare a firmei Polaris, în mod evident contrar prevederilor legale amintite mai sus.
În continuare vom arata atitudinea oarecum corectă a Primarului Constanței în ceea ce privește celeritatea cu care se supun aprobării ajustările de tarife ale operatorului de salubritate Tracon„, spun cei de la Polaris.
Cât despre cazul Tracon, Polaris precizează: ” Tracon SRL înaintează cererea de ajustare a tarifului în dată de 4.03.2022. În data de 30.05.2022 (la două luni) Primarul Constanței inițiază HCLM 253/2022 în vederea ajustării tarifelor și acestora li se aprobă o creștere de tarif de la 14 dolari/tonă (65,45 de lei la cursul BNR din dată ajustării), la tariful de 127,97 lei pe tonă. Un simplu calcul matematic arată că aceeași administrație, același Primar diligent inițiază în mare viteză, pe care o considerăm corectă, un proiect de HCLM care presupune dublarea tarifului operatorului de salubritate Tracon, depozit ecologic. Pentru o bună informare a presei și a plătitorilor de taxe, aducem la cunoștiință publicului o informație care poate nu are nicio relevanță, dar totuși o facem cunoscută și anume tot în luna mai a anului 2022, același operator Tracon solicită și i se aprobă în județul Sibiu un tarif de 90 de lei pe tonă. Un nou calcul matematic arată că pentru orașul Constanța cetățenii trebuie să plătească cu 41% mai mult pe depozitarea deșeurilor decât cei din județul Sibiu (ex. HCL al comunei Cristian, județ Sibiu nr. 53/2022). Același Primar, dar dublă măsură din motive pe care parțial le cunoaștem, dar nu avem probe suficiente să le expunem publicului. Nu am văzut nicio zbatere a Primarului, niciun mesaj de forță împotriva Tracon, totul mergând că uns. Nu am văzut nicio dezbatere în ședința Consiliului Local în care Primarul Chițac să invoce tot felul de acuzațîi la adresa Tracon, așa cum o face în cazul oricărei ședințe de consiliu când este în dezbatere o chestiune ce privește Polaris. Și toate acestea în contextul în care Domnul Primar a inițiat un proiect HCLM aprobat ulterior, prin care orașul Constanța va plăti în plus începând din iunie 2022 aprox 2,16 milioane euro/an din bani publici, operatorului de salubritate depozit ecologic Tracon”.
Polaris, despre pretinsul șantaj despre care vorbește domnul Primar
”Este adevărat că în nenumărate rânduri i s-a comunicat domnului Primar de către reprezentați ai firmei Polaris, că viabilitatea economică a contractului nu este asigurată, că Polaris așa cum reiese din documentele puse la dispoziția Primăriei de luni de zile suferă o pierdere gravă care amenință în mod nedrept integritatea financiară a firmei și că se vor lua măsuri legitime, care respectă și contractul și Legea în sensul optimizării costurilor, acțiune care să ducă la evitarea blocării totale a serviciului de salubritate.
Astfel noi colectăm așa cum documentația de atribuire a contractului prevede, o dată pe zi în centru și la cel mult două zile în celelalte zone ale orașului. (art.13 alin.3 din Caietul de sarcini)
Ne întrebăm cum se poate vorbi de un șantaj în contextul în care Polaris respectă prevederile contractuale și îi prezintă Primarului situația financiară a contractului de salubrizare, așa cum de fapt reiese și din documentațiile depuse de noi la Primărie
Faptul că noi prestăm activitatea exact cum scrie în contract, este dovedit și de Direcția de Sănătate Publică, ce a întreprins o acțiune de control în ceea ce privește modul de colectare a deșeurilor. Această a emis în urmă controlului, procesul verbal cu nr. 0045015/22.08.2022 care are că și concluzie că "măsură de aplicare a OMS 119/2014, se va face după momentul găsirii unei soluțîi legale cu UAT Constanța."
Este de altfel legală abordarea echipei de control, în contextul în care orice modificare a contractului se face prin act adițional și nu unilateral de primărie. Din 2014 de când a apărut Ordinul Ministerului Sănătățîi nr. 119, Primăria nu a avut nicio inițiativa de modificare a contractului în sensul modificării frecvențelor de colectare.
Îi transmitem pe această cale domnului Primar, chiar dacă dansul consideră că această înseamnă șantaj, că vom continuă să respectăm, prevederle contractuale și legale, mențînând frecventele din contract, frecvente ce se vor modifică de la 1 octombrie în sensul în care în toate zonele înafara de cele centrale, deșeurile se vor ridică la 3 zile din platformele de colectare”, au mai completat cei de la Polaris.
Mențiunea Primarului că în Năvodari sunt prețuri mai mici de decât la Constanța. Succintă comparație a tarifelor cele mai importante:
„Facem mențiunea că în cazul tarifului de colectare deșeuri menajere, acesta este mai mic la Năvodari decât cel de la Constanța, deoarece acest tarif conține componentă de transport până la depozitul de deșeuri, care în cazul Constanței este mai mult decât dublă față de Năvodari, ceea ce presupun un cost suplimentar de transport de aproximativ 50 de lei/tonă. Dacă orașul Nîvodari s-ar fi aflat la aceeași distanță de depozitul ecologic, tariful la Năvodari pentru colectare deșeuri menajere ar fi fost de 201lei/tonă.
Încă o dată suntem suprinși de eludarea adevărului de către domnul Primar Chițac, care, deși are o expertiză cu tarifele din toate orașele din țară, expertiză care a fost anexată de noi cererii de ajustare și care arată că în prezent tarifele din Constanța sunt printre mai mici din țară, preferă să încerce pe cai ușor demontabile învinovățirea Polaris pentru situația actuală, în loc să-și asume atribuțiile de Primar, având în vedere că autoritatea deliberativă a Municipiul Constanța are competență exclusivă în ceea ce privește gestionarea și coordonarea serviciului de salubrizare a localității.
Raportat la faptul că Primarul Constanței crede că punerea în acord a contractului cu legislația actuală se face prin comunicate de presă nedrept acuzatoare, nu putem decât să ne îngrijorăm pentru viitorul salubrității orașului Constanța.
Cunoaștem retorică din campania electorală a domnului Primar Chițac care și-a construit toată campania în jurul ideii de demonizare a firmei Polaris și și-a prezentat în cadrul campaniei planul de destructurare a acestei firme, însă considerăm că toate aceste mesaje politice, mai ales că Polaris nu candidează la nimic, vor trebui să fie înlocuite de măsuri de punere a contractului de salubrizare în acord cu contextul legislativ și economic actual.
Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, dar vom continuă să respectăm Legea și contractul de delegare„, a conchis Polaris.
M.P.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News