REPLICA ONLINE CONSTANTA

30.4° ConstanÈ›a Mar., 16 Iul. 2024
Anul XX Nr. 6792
30.4° ConstanÈ›a MarÈ›i, 16 Iulie 2024 Anul XX Nr. 6792
 

Poliția Română demontează afirmațiile făcute de Cosmin Andreica, șeful sindicatului Europol, cu privire la OUG 84

Poliția Română demontează afirmațiile făcute de Cosmin Andreica, șeful sindicatului Europol, cu privire la OUG 84

A.F. 15 iulie 2024 | 09:03 698

ReprezentanÈ›ii PoliÈ›iei Române demontează într-un comunicat de presă toate afirmaÈ›iile făcute de È™eful sindicatului Europol, Cosmin Andreica, cu privire la OUG 84 È™i la scandalul declanÈ™at în spaÈ›iul public de testarea antidrog a È™oferilor.

Politia Romana demonteaza afirmatiile facute de Cosmin Andreica, seful sindicatului Europol, cu privire la OUG 84

„Considerăm necesare aceste precizări instituÈ›ionale, pentru corecta informare a cetățenilor, pentru că, prin afirmaÈ›iile publice făcute de domnul Andreica, poliÈ›ist cu experiență zero în materie de rutieră È™i cu o experiență substanÈ›ial redusă în domeniul ordinii È™i siguranÈ›ei publice, duce în derizoriu munca asiduă a colegilor domniei sale, inclusiv a membrilor sindicatului pe care îl reprezintă.

1. Astfel, chiar prima informaÈ›ie transmisă de domnul Andreica este cea potrivit căreia în situaÈ›ia în care esti depistat la testarea preliminară în strada, cu un rezultat pozitiv, se înregistrează un dosar penal È™i rămâi fără dreptul de a conduce pe drumurile publice până la sosirea rezultatului. 

InformaÈ›ia transmisă încă din începutul emisiunii este falsă!

Dacă domnul sindicalist ar fi studiat prevederile puse în transparență decizională la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, ce urmează a fi adoptate în È™edință de guvern, ar fi înÈ›eles că permisul de conducere este reÈ›inut, pentru 72 de ore, pentru a elimina riscul producerii unor evenimente rutiere grave, după care, dacă rezultatul probelor biologice nu este comunicat către poliÈ›ie de către instituÈ›iile medico-legale, permisul este returnat È™oferului.

2. Referitor la informaÈ›ia potrivit căreia permisele de conducere vor fi retrase de poliÈ›iÈ™ti fără a exista indicii ori prezumÈ›ii rezonabile că È™oferul se află sub influenÈ›a unor substanÈ›e interzise , reamintim faptul că, în OrdonanÈ›a de Urgență a Guvernului 84 din 2024, au fost introduse criterii clare pentru efectuarea testării cu drugtest în trafic.
Concret, prin actul normativ amintit, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative (retragere permis) È™i în situaÈ›iile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligaÈ›ia legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanÅ£e psihoactive ori a concentraÅ£iei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliÅ£istului rutier, deÈ™i este identificat în trafic având:

a) sancÈ›iuni contravenÈ›ionale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârÈ™irea contravenÅ£iei de conducere sub influenÈ›a băuturilor alcoolice;

b) a fost condamnat definitiv pentru infracÅ£iuni privind conducerea unui autovehicul sub influenÈ›a alcoolului sau a unor substanÈ›e psihoactive, a consumat alcool sau alte substanÈ›e psihoactive ulterior producerii unui accident de circulaÈ›ie, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârÈ™it infracÈ›iuni privind traficul ÅŸi consumul ilicit de droguri;

c) în vehicul recipiente ce pot conÅ£ine băuturi alcoolice ÅŸi care prezintă urme de consum sau substanÅ£e susceptibile de a avea efecte psihoactive;

d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, poliÈ›istul nu testează aleatoriu È™oferii, aÈ™a cum susÈ›ine domnul Andreica, respectiv „chestiunea cu 72 de ore intervine atunci când poliÈ›istul nu are niciun fel de indiciu că tu ai consumat sau te afli sub efectul unor substante interzise”, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situaÈ›iile de mai sus.
 Acest lucru întăreÈ™te obiectivul structurilor Ministerului Afacerilor Interne de a lupta eficient împotriva pericolului reprezentat de È™oferii care conduc sub influenÈ›a substanÈ›elor interzise sau a alcoolului.
Reamintim, de asemenea, că astfel de metode sunt aplicate la nivel european È™i mondial, reprezentând o practică poliÈ›ienească, un prim filtru pentru depistarea unor eventuale pericole. 
Subliniem faptul că, în aplicarea legislaÈ›iei, ne ghidăm după principiile de drept. Astfel, Curtea ConstituÈ›ională a decis, în anul 2019, prin Decizia numărul 698, că dreptul la viaÈ›a È™i siguranță publică are prioritate în faÈ›a dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice, atunci când aceste două drepturi sunt în conflict.

3. Tot domnul Andreica a afirmat în mod eronat: „Este o schimbare, o modificare de formă, însă, ca esență, din punct de vedere juridic suntem exact în aceeaÈ™i situaÈ›ie ca È™i înainte de această modificare, respectiv încălcarea dreptului constituÈ›ional la libera circulaÈ›ie de către autoritățile statului, fără a exista vreun indiciu sau vreo prezumÈ›ie rezonabilă că te afli sub efectul substanÈ›elor interzise.

Răspunsul pentru domnul sindicalist se regăseÈ™te în Decizia CurÈ›i ConstituÈ›ionale mai sus amintită, care statuează fără echivoc următoarele: „în raport cu aceste considerente, Curtea constată că prevederile legale criticate nu încalcă prezumÈ›ia de nevinovăție, prevăzută de art. 23 alin. (11) din ConstituÈ›ie, dat fiind că persoana cu privire la care a fost dispusă sancÈ›iunea suspendării exercitării dreptului de a conduce È™i măsura reÈ›inerii permisului de conducere nu este pusă în faÈ›a unui verdict definitiv de vinovăție È™i de răspundere penală, ci doar în faÈ›a unor acte È™i măsuri administrative, ale căror efecte pot fi înlăturate prin exercitarea căilor de atac prevăzute de lege, fiind astfel asigurate garanÈ›iile care condiÈ›ionează dreptul la un proces echitabil, prevăzut de art. 6 din ConvenÈ›ia pentru apărarea drepturilor omului È™i a libertăților fundamentale.”

De asemenea, PoliÈ›ia Română nu îngrădeÈ™te dreptul la liberă circulaÈ›ie, ci retrage permisul de conducere ca măsură administrativă, fiind în acord cu decizia CurÈ›i ConstituÈ›ionale, mai exact dreptul de a conduce autovehicule nu este echivalent cu dreptul la liberă circulaÈ›ie, acesta din urmă fiind un drept fundamental care nu este îngrădit prin prevederile OUG 84 din 2024.

4. Referitor la informaÈ›ia potrivit căreia proiectul de Ordonanță de Urgență a fost publicat în luna octombrie 2023 È™i apoi retras de pe site-ul MAI pentru a fi adoptat în secret, reiterăm faptul că proiectul de Ordonanță de Urgență a fost adoptat după parcurgerea tuturor paÈ™ilor legali privind transparenÈ›a decizională.

Proiectul legislativ a fost postat pe site-ul MAI la finalul lunii martie 2024, a fost organizată o dezbatere publică la care au participat reprezentanÈ›i ai instituÈ›iilor publice, societății civile, federaÈ›iilor sindicale reprezentative È™i cetățeni direct interesaÈ›i, iar propunerile primite au fost avute în vedere la forma finală a proiectului.
De asemenea, au fost organizate È™edinÈ›e de dialog social, în mod special cu sindicatele de la nivelul MAI.
Proiectul a fost transmis Guvernului spre aprobare, în formă consolidată, după parcurgerea tuturor paÈ™ilor legali.

5. În privinÈ›a afirmaÈ›iei că asistăm la o vânătoare de vrăjitoare sub motivul scoaterii drogaÈ›ilor de pe străzi, fapt ce afectează oameni nevinovaÈ›i, ne exprimăm regretul domnul Andreica îi consideră motive pe cei peste 1.500 de oameni care au decedat în accidente rutiere în anul 2023 È™i pe alÈ›i peste 3.000 care au fost răniÈ›i, la fel È™i pe cele 500 de persoane care È™i-au pierdut viaÈ›a în prima jumătate a acestui an È™i pe cele mai mult de 1.000 care au fost rănite în accidente rutiere în aceeaÈ™i perioadă.

În mod clar, nu ne îndreptăm împotriva persoanelor nevinovate, ci ne dorim să-i descurajăm pe cei care intenÈ›ionează să conducă sub influenÈ›a unor substanÈ›e interzise sau a alcoolului, fiind de natură să pună în pericol propria viață È™i pe cea a semenilor lor.

Ordonanța de urgență are ca scop reducerea riscurilor rutiere și creșterea gradului de siguranță.

Reiterăm că, prin toate aceste afirmaÈ›ii, domnul Andreica, poliÈ›ist cu experiență zero în materie de rutieră È™i cu o experiență substanÈ›ial redusă în domeniul ordinii È™i siguranÈ›ei publice, duce în derizoriu munca asiduă a colegilor domniei sale, inclusiv a membrilor sindicatului pe care îl reprezintă.

6. Referitor la afirmaÈ›ia potrivit căreia cazurile precum 2 mai nu vor fi oprite de ordonanÈ›a de urgență, subliniem faptul că în legislaÈ›ie au fost introduse criterii clare de testare, pe care le-am amintit anterior, printre care È™i obligaÈ›ia poliÈ›istului de a testa È™oferii care au în autovehicul substanÈ›e interzise sau recipiente ce pot conÈ›ine alcool.

7. Domnul Andreica continuă prin următoarea susÈ›inere „iar È™i în privinÈ›a scoaterii drogaÈ›ilor de pe drumurile publice este o chestiune falsă, pentru că în momentul în care tu retragi permisul de conducere unei persoane care să spunem ca da, e vizibilă că se află sub efectul drogurilor, îi dai drumul să plece. Până când nu-È›i vine rezultatul, deci tot de rezultat depinzi, până când nu îÈ›i vine rezultatul toxicologic, acea persoană este liberă să plece. Cu alte cuvinte, nimeni nu opreÈ™te ca de la spital să meargă acasă, să se urce la volanul unei alte maÈ™ini È™i să producă o tragedie.” 

Nu doar că această susÈ›inere este falsă, dar domnul Andreica sugerează inclusiv o măsură privativă de libertate, în afara cadrului procesual penal, respectiv de a nu permite È™oferului să plece, echivalând cu o reÈ›inere a persoanei în cauză, fapt ce ar duce la afectarea libertății persoanei care ar refuza testarea.

De altfel, prin această susÈ›inere, domnul Andreica contrazice cele afirmate de el È™i explicate în această precizare la punctul 2.

8. Constatăm cu îngrijorare È™i afirmaÈ›ii, pe care le vom prezenta în cele ce urmează, prin care domnul Andreica, reprezentantul sindicatului EUROPOL aduce, în opinia noastră, atingere independenÈ›ei justiÈ›iei.
Astfel, președintele sindicatului EUROPOL susține următoarele:

„Avem mii de cazuri de acorduri de recunoaÈ™tere care se soldează cu clasarea dosarelor penale fără trimiterea în judecată. Acest lucru, evident că afectează pe de o parte siguranÈ›a participanÈ›ilor la trafic È™i demonstrează disproporÈ›ia. (...) Și veÈ›i vedea pe soluÈ›iile de la parchete È™i ar fi foarte interesant să vedem în zilele acestea, pentru a avea o dezbatere în profunzime pe tot ceea ce înseamnă segmentul de consum de droguri la volan È™i pe efectele acestui consum, veÈ›i vedea foarte puÈ›ine soluÈ›ii de aplicarea unei pedepse cu suspendare sau cu executare care sigur vine complementar cu interzicerea dreptului de a conduce pe drumurile publice sau chiar cu anularea permisului de conducere.”

Pentru început, îl informăm pe domnul Andreica de faptul că procurorii nu emit hotărâri de condamnare. Acest atribut este exclusiv al instanÈ›elor de judecată. Cel în cauză face confuzie între termeni. Conform Codului de Procedură Penală, în cursul urmăririi penale, acÈ›iunea penală se stinge prin clasare sau prin renunÈ›are la urmărirea penală,  clasarea fiind o soluÈ›ie de netrimitere în judecată, pe când acordul de recunoaÈ™tere a vinovăției reprezintă o înÈ›elegere între inculpat È™i procuror, inculpatul fiind de acord cu aplicarea unei pedepse.

De asemenea, subliniem gravitatea È™i lejeritatea afirmaÈ›iilor prin care domnul Andreica anunță, înainte ca unitățile de parchet să se pronunÈ›e în acest sens, soluÈ›iile stabilite de procurori.

Din toate aceste afirmaÈ›ii constatăm o necunoaÈ™tere din partea sa a legii È™i a procedurii penale, aspect care este de natură să dezinformeze È™i să creeze o stare conflictuală între cetățeni È™i sistemul de justiÈ›ie.

Domnul Andreica atacă È™i o hotărâre definitivă a instanÈ›ei, susÈ›inând următoarele: „Or, simplul fapt că au rămas fără permis, pentru magistrat, nu a reprezentat o vătămare. Întrebat câÈ›i bani a cheltuit pentru taxi, sub ce forma au suportat consecinÈ›e financiare, ca urmare a acestei măsuri È™i că, până la urmă, instituÈ›ia are la baza o prevedere legală pe care trebuie să o urmeze.”

Din colimatorul său nu au scăpat nici procurorii DIICOT È™i nici cei ai Parchetului de pe lângă Înalta Curte de CasaÈ›ie È™i JustiÈ›ie.
 
„AceÈ™ti traficanÈ›i de droguri câÈ™tigă sume importante de bani. În momentul în care sunt prinÈ™i, administrarea probatoriului, realizarea activităților de urmărire penale este deosebit de importantă pentru că altfel, dacă nu gestionezi corect dosarul de la început, riÈ™ti să ajungi în instanță È™i să vedem achitări sau prescripÈ›ii ale faptelor, tocmai din lipsa de probe.”

Prezentăm toate aceste consideraÈ›ii ale liderului de sindicat pentru a atrage un semnal de alarmă referitor la lejeritatea cu care acesta pune instituÈ›ii întregi, generalizând, într-o lumină negativă È™i falsă, încercând să inducă astfel neîncredere în rândul cetățenilor în instituÈ›iile din sistemul judiciar. Ne disociem total de această atitudine È™i subliniem că nu reprezintă poziÈ›ia Ministerului Afacerilor Interne, a PoliÈ›iei Române sau a angajaÈ›ilor acestor instituÈ›ii.

9. Următoarea afirmație falsă a reprezentantului sindicatului EUROPOL este:

„Din păcate, din punctul meu de vedere È™i al colegilor, nu rezolvă sub nicio formă problema consumului de droguri la volan È™i vom vedea acest lucru cu timpul. De la an la an, numărul de cazuri a crescut. Noi, la acest moment, încă nu avem o statistică relevantă, pentru că ea a fost viciata de cifra neagră a criminalității pe acest segment È™i când mă refer la cifra neagra, mă refer efectiv la faptul că, din cauza lipsei logisticii necesare - gândiÈ›i-vă că, din 2016 până anul trecut, când a avut loc tragedia de la 2 Mai, am avut aproximativ 160 de aparate de tip drugtest, dintre care 60 donate de autoritățile locale.”

SituaÈ›ia privind logistica a fost îmbunătățită substanÈ›ial, fiind mărit numărul de aparate drugtest, implicit numărul de testări în trafic.

În acest moment, în dotarea poliÈ›iei sunt 800 de aparate drugtest È™i peste 3.000 de dispozitive care dovedesc prezenÈ›a alcoolului în aerul expirat.

10. De asemenea, domnul Andreica acuză PoliÈ›ia Română:

„PoliÈ›ia Română a indus în eroare opinia publică, afirmând că există un procent de 15-20% de cazuri în care conducătorii auto care au fost depistaÈ›i la testul preliminar ca fiind sub influenÈ›a substanÈ›elor psihoactive, ulterior, rezultatele au fost infirmate.”

Este falsă această informaÈ›ie pentru că susÈ›inerea sa privind procentul de 38% se referă la cazurile care au ieÈ™it negativ la probele biologice, însă nu toate aceste persoane au efectuat testarea cu aparatul drugtest înainte de recoltarea de probe biologice.

Procentul făcut public de PoliÈ›ia Română este cel real, rezultat din datele existente la nivelul unităților din È›ară.

11. Liderul de sindicat a transmis È™i consideraÈ›ii privind modul în care sunt utilizate dispozitivele drugtest.
„Nu aparatul este de vină, ci modul în care autoritățile statului reglementează utilizarea acestui instrument È™i efectele, relevanÈ›a pe care o dă rezultatului oferit de aparat. (...) GândiÈ›i-vă că aceste aparate, conform manualului de utilizare, se recomandă a fi folosite la temperaturi între 18 È™i 22 de grade Celsius, este varianta optimă de utilizare a alor. Dacă aceste aparate sunt È›inute în portbagajul unui Logan, când la umbră, astăzi, sunt 37 de grade Celsius, iar în portbagaj probabil sunt undeva peste 50-60 de grade, evident că vorbim despre o posibilă alterare a rezultatului, generată de factorul climatic, adică de temperatura ambientală.”

Dispozitivul tehnic Drager Drugtest 5000 a făcut obiectul Evaluării dispozitivelor de depistare a drogurilor din fluide orale la faÈ›a locului, realizată în aprilie 2021 de către Departamentul pentru Transport al Statelor Unite ale Americii.

Scopul acestui studiu a fost acela de a evalua dispozitivele de testare a drogurilor din fluide orale pe teren pentru a le evalua acuratețea, fiabilitatea, performanța conform specificațiilor producătorului, susceptibilitatea la interferențe și rezistența consumabilelor la temperatură și umiditate extremă.

Rezultatul evaluării a arătat că performanÈ›a dispozitivului Drager DrugTest 5000 (DDT5000), în ansamblu, este în concordanță cu cerinÈ›ele Evaluării Testării la marginea drumului (ROSITA), care a recomandat o sensibilitate È™i specificitate mai mare de 90% È™i o precizie mai mare de 95%, precum È™i cu cele ale proiectului Conducerea sub influenÈ›a drogurilor, alcoolului È™i medicamentelor (DRUID), care a recomandat mai mult de 80% sensibilitate, specificitate È™i acurateÈ›e.

De asemenea, datele transmise de acesta sunt false, parametrii corespunzători de păstrare È™i utilizare putând fi consultate în manualul de utilizare a dispozitivului, date disponibile inclusiv pe internet. În situaÈ›ia în care temperatura nu este în parametri de funcÈ›ionare (+5 - +40 de grade Celsius), aparatul se închide È™i poate fi redeschis È™i folosit doar când revine la temperatura de utilizare.
PoliÈ›ia Română nu poate să stabilească È™i să utilizeze alte reglementări decât cele stabilite de producător.

12. DeÈ™i domnul Andreica se erijează È™i în persoană ce are cunoÈ™tinÈ›e medicale, declarând: „O substanță dintr-un medicament, datorită sau din cauza sensibilității aparatului sau a setărilor aparatului, el poate să dea un rezultat pozitiv pe o anumită substanță, dar ulterior vedem că acea substanță, în mostrele biologice, nu se regăseÈ™te pe lista celor interzise. Cu alte cuvinte, aparatele acestea depistează substanÈ›e care, din punct de vedere operativ, pentru noi, nu sunt relevante, adică nu sunt substanÈ›e interzise”, vă aducem la cunoÈ™tință punctul de vedere al unui medic, respectiv doamna Ioana Stăncel:

„Fiecare medicament are indicaÈ›ii È™i contraindicaÈ›ii.

Din cauza efectelor secundare negative per se ale unor substanÈ›e din medicamente, acestea pot fi contraindicate unor anumite persoane, iar aceste substanÈ›e pot avea efecte negative asupra persoanei sau comportamentului său. 

Unele dintre aceste substanțe din compoziția medicamentelor se regăsesc pe liste de substanțe cu regimuri speciale (dopaj, droguri de risc, ori de mare risc etc).

Aceste substanțe sunt periculoase de exemplu prin efecte negative adverse la doze uzuale mici, pot da reacții paradoxale, pot avea risc de supradozare, au risc mare de adicție, au riscuri la combinații cu alte medicamente și s-a stabilit că acestea să fie eliberate pe bază de prescripție.

Dar legitimitatea pentru un scop medical, nu înlătură efectele adverse de exemplu asupra sportivilor sau a celor care necesită atenÈ›ie È™i, de aceea, pentru preocupările È™i activitățile personale, efectele adverse pot fi periculoase sau de nedorit.

Poate exista prezenÈ›a unor substanÈ›e cu efect psihoactiv în compoziÈ›ia unor medicamente eliberate fără prescripÈ›ie, în cazul utilizării limitate cu dozele recomandate.

În acest caz, metabolismul normal al unei persoane ar putea metaboliza cantitatea de substanță.

Substanțele care au efecte psihoactive, de exemplu la tratamentele psihiatrice (precum Alprazolam, care e substanță activă din Xanax ca denumire comercială), pot avea efecte psihotrope.

Sunt substanțe care se recomandă și se administrează pentru alte scopuri intenționale.

De exemplu substanÈ›a epinefrină sau pseudoepinefrină din compoziÈ›ia unor medicamente pentru răceală cu scop decongestionant nazal, poate avea ca efecte adverse neuro psihoactive, care se pot manifesta prin deficit de atenÈ›ie, tulburări neuromotorii, imprecizie motorie. 

De aceea, are atenționări și cu privire la conducerea vehiculelor.

La fel codeina, substanÈ›a din clasa opioidelor, regăsită de exemplu în medicaÈ›ie împotriva durerilor sau antitusivă, poate avea efecte adverse negative psihotrope. 

Deci, chiar dacă medicamentul conÈ›inând astfel de substanÈ›e este administrat legitim È™i legal, acest caracter nu înlătură efectele secundare adverse din sfera neuropsihică, adică acele efecte ce pot afecta comportamentul individual în sens riscant ca participant la trafic rutier, în calitate de conducător auto.

Chiar dacă medicamentul este legal È™i legitim administrat în scop medical, această legalitate È™i legitimitate nu înlătură potenÈ›ialul de risc pentru un conducător auto în trafic.

Toate aceste efecte psihotrope sunt cele care intervin pe mecanisme care pot afecta siguranÈ›a rutieră, prin reducerea capacităților de percepÈ›ie, analiză/răspuns a conducătorilor auto în trafic, indiferent dacă sunt legitim folosite în scop medical sau ilegal în scop recreaÈ›ional. 

Aceste medicamente pot afecta percepÈ›ia distanÈ›elor, a vitezelor, unghiurilor sau capacitatea de răspuns acÈ›ional (accelerare, frânare, oprire, semnalizare, virare, asigurare etc.)

Unele substanțe din compoziția medicamentelor se pot regăsi pe liste cu substanțe care au diverse regimuri juridice.

Astfel, ca în situaÈ›ia alcoolului, toleranÈ›a este zero È™i ar trebui să funcÈ›ioneze responsabilitatea individuală de a se abÈ›ine să conducă, să lucreze la înălÈ›ime, cu obiecte tăietoare sau alte riscuri.”

13. Cosmin Andreica susÈ›ine È™i că există „un conflict instituÈ›ional, pe care îl vedem inclusiv sub intenÈ›ia Ministerului Afacerilor Interne È™i a PoliÈ›iei Române de a-È™i crea propriile laboratoare (...) Cu alte cuvinte, poliÈ›istul din subordinea È™efului, îl opreÈ™te în trafic, îl depistează, îl supune testării, recoltează probele biologice, le trimite la laboratorul PoliÈ›iei Române, tot PoliÈ›ia Română generează rezultatul È™i tot PoliÈ›ia Română întocmeÈ™te dosarul penal È™i trimite în judecată.”

Ministerul Afacerilor Interne È™i Ministerul Sănătății colaborează în vederea obÈ›inerii unui termen cât mai scurt de primire a rezultatelor la probele biologice, testele fiind realizate conform metodologiei aprobate de Ministerul Sănătății È™i doar în laboratoare din sistemul de medicină legală. Nu există niciun conflict interinstituÈ›ional, cele două instituÈ›ii colaborând bine.

De asemenea, dânsul confundă, din nou, normele juridice, susÈ›inând că poliÈ›istul analizează probele, dar È™i că poliÈ›istul trimite în judecată, niciunul dintre aceste atribute nefiind în sarcina PoliÈ›iei.

14. Domnul Andreica induce ideea că toÈ›i cei care au recipiente în maÈ™ină vor fi opriÈ›i pentru testare, inclusiv cei cu pet-uri de băuturi răcoritoare:

„Absolut orice recipient deschis, legea nu face distincÈ›ia, impune o obligaÈ›ie. Nu regăsim modalitatea de legiferare la fel ca È™i în alte situaÈ›ii în care spune: poliÈ›istul poate supune testării când vede, când constată È™i aÈ™a mai departe, cum avem celelalte cazuri, ci avem o obligaÈ›ie în care el nu poate să discearnă, ci doar să o aplice. Această prevedere, aÈ™a cum v-am spus, a apărut în octombrie 2023. Problema este că între timp, avem acest program RetuRO de reciclare a recipientelor, È™i ne încurajează statul român să reciclam foarte mult. ImaginaÈ›i-vă acum, în iunie 2024, după ce avem deja acest program în derulare, o persoană în vârstă care va avea pe bancheta din spate o sacoșă cu niÈ™te recipiente de răcoritoare, de bere, de vin È™i care va fi oprită de poliÈ›istul rutier care nu constată sub nicio formă prezenÈ›a simptomelor.”

Este total fals! În legislaÈ›ie este stipulat că poliÈ›istul are obligaÈ›ia de a testa conducătorul auto dacă, în urma opririi în trafic a unui autovehicul, observă că în interiorul acestuia se află recipiente ce pot conÈ›ine băuturi alcoolice È™i care prezintă urme de consum, în niciun caz recipiente ce conÈ›in apă, băuturi răcoritoare sau cele ce urmează a fi reciclate.

15. „Nu È™tiu ce se va întâmpla dacă, de exemplu, un echipaj de poliÈ›ie care va opri un autoturism în trafic noaptea, într-o zonă rurală, care nu va avea etilotest, pentru că nu toÈ›i poliÈ›iÈ™tii în uniformă, care pot opri autoturisme, au etilotest. Va trebui să-l tragă pe dreapta, să-i spună că trebuie să aÈ™tepte o oră, o oră jumate, până când va veni un echipaj cu etilotestul”, este o altă susÈ›inere a lui Cosmin Andreica, din nou nedocumentată.

La nivel naÈ›ional, PoliÈ›ia Română are peste 3.000 de dispozitive care dovedesc prezenÈ›a alcoolului în aerul expirat, parte dintre acestea fiind inclusiv în dotarea poliÈ›iÈ™tilor de ordine publică care acÈ›ionează în mediul rural È™i care au atribuÈ›ii de poliÈ›ie rutieră.

16. În privinÈ›a afirmaÈ›iilor privind faptul că lupta cu drogurile este iluzorie È™i declarativă, constatăm alte „consideraÈ›ii” gratuite, fără argumente, izvorâte din ignoranță È™i din intenÈ›ia de publicitate cu orice preÈ›, chiar dacă discreditează eforturile susÈ›inute ale unei întregi bresle. Îi comunicăm È™i domnului Andreica rezultatele obÈ›inute în anul 2023 È™i în prima jumătate a anului 2024.

Astfel, în anul 2023, au fost confiscate aproximativ 1,2 tone de droguri, 6 tone de masă verde, 3 tone de precursori È™i 1.549.242 de comprimate.

De asemenea, în primele 6 luni ale acestui an, au fost organizate È™i desfășurate 495 de acÈ›iuni operative (461 în 6 luni 2023, +7,4%), dintre care peste 226 au fost acÈ›iuni operative de mare amploare (194 în 6 luni 2023, +16,5%), pentru a proba activitatea infracÈ›ională a peste 2.200 de persoane cercetate.

În cadrul activităților desfășurate, poliÈ›iÈ™tii din cadrul structurilor de combatere a criminalității organizate È™i procurorii DIICOT au pus în executare 1.748 de mandate de percheziÈ›ie domiciliară (1.475 în 6 luni 2023, +18,5%).
Pentru destructurarea grupurilor infracÈ›ionale organizate, au fost reÈ›inute 927 de persoane (756 în 6 luni 2023, +22,6%), arestate 805 persoane (628 în 6 luni 2023, +28,2%), iar față de 162 de persoane a fost luată măsura controlului judiciar.

În această perioadă, au fost indisponibilizate 663 de kg. de droguri de risc È™i de mare risc,  aproape 850.000 de diverse comprimate, aproximativ 3,8 tone de masă vegetală verde de droguri È™i 4 tone de substanÈ›e interzise, dopante, ridicate de la o fabrică clandestină identificată în urma unei operaÈ›iuni în judeÈ›ul ArgeÈ™.

17. La fel de grav considerăm a fi È™i atacul la sistemul de justiÈ›ie È™i la cel medical. AfirmaÈ›ia domnul Andreica, potrivit căreia: „cele mai vulnerabile sisteme sunt reprezentate de sistemul judiciar care implică instanÈ›a È™i poliÈ›ia È™i sistemul medical. Dacă intri în aceste 2 sisteme sau ai incidență cu aceste 2 sisteme este efectiv o loterie. Nu mai È™tii dacă ieÈ™i viu sau nevinovat”, este total nefundamentată, jignitoare È™i gratuită.

Și de această dată ne disociem de alegaÈ›iile reprezentantului sindicatului EUROPOL È™i subliniem faptul că opinia sa nu reprezintă punctul de vedere instituÈ›ional, ci doar o afirmaÈ›ie populistă a unei persoane în căutare de notorietate.

18. Domnul Andreica susÈ›ine È™i faptul că dânsul a constatat în cariera sa situaÈ›ii delicate, alegând să formuleze atacuri nefondate la adresa colegilor săi: „am întâmpinat nenumărate situaÈ›ii în care PoliÈ›ia a fost pasivă la anumite situaÈ›ii doar pentru că subiecÈ›ii aplicării legii aveau legături politice.”

Orice afirmaÈ›ie trebuie susÈ›inută de exemple concrete È™i dovezi, altfel aceasta rămânând la nivel de alegaÈ›ie. Suplimentar, ca poliÈ›ist, avea obligaÈ›ia legală să ia măsuri sau să sesizeze organelor abilitate orice rabat de la lege.

19. Reprezentantul sindicatului EUROPOL îÈ™i asumă în mod nereal È™i proiecte ale PoliÈ›iei Române.
Astfel, el susÈ›ine că: „printre primele obiective ale organizaÈ›iei sindicale, cele mai noi organizaÈ›ii pe care o conduc, a fost să dotăm poliÈ›iÈ™tii din strada cu dispozitive de tip bodycam care, pe de o parte, îi protejau È™i pe ei È™i, pe de altă parte, proteja È™i cetățeanul.”

La acest moment, PoliÈ›ia Română are în dotare peste 17.300 de dispozitive tip bodycam, achiziÈ›ionate din fonduri asigurate de Ministerul Afacerilor Interne, în urma unui program implementat de Inspectoratul General al PoliÈ›iei Române. Domnul Andreica È™i organizaÈ›ia pe care o reprezintă nu au avut niciun aport la acest program.

20. Una dintre aÈ™a zisele propuneri ale lui Cosmin Andreica ne atrage atenÈ›ia în mod special: „Sunt bizoni care câÈ™tigă salariul dumneavoastră pe 5 ani de zile într-o lună È™i atunci degeaba aplici o amendă, dacă nu vine la pachet cu o măsură complementară, care să nu È›ină cont de statutul social sau de maÈ™ina pe care o conduce.”
Se poate înÈ›elege că domnul Andreica consideră faptul că anumiÈ›i colegi ai săi aplică sancÈ›iuni în funcÈ›ie de statutul social al persoanelor oprite în trafic, motiv pentru care dânsul ori manipulează, aducând în discuÈ›ie teme false, fie trebuie să sesizeze organele abilitate de infracÈ›iunile de care a luat la cunoÈ™tință.

În plus, la acest moment, în legislaÈ›ia incidentă, pentru comportament agresiv în trafic, pe lângă sancÈ›iunea principală, se aplică È™i cea complementară de suspendare a dreptului de a conduce pentru 30 de zile.
De aici rezultă că domnul Andreica nu cunoaÈ™te legislaÈ›ia rutieră în vigoare.

21. Referitor la afirmaÈ›ia sa precum că „cei mai proÈ™ti È™oferi sunt în trafic”, ne abÈ›inem să formulăm puncte de vedere, având convingerea că va primi răspunsul de la cetățeni È™i, probabil, de la Consiliul de NaÈ›ional de Combatere a Discriminării.

22. La întrebarea primită în platou: „v-a fost vreodată ruÈ™ine de uniforma de poliÈ›ist?”, domnul reprezentant sindical a răspuns: „Îmi este ruÈ™ine, ori de câte ori văd la televizor sau asist la situaÈ›ii în care instituÈ›ia nu a avut capacitatea să-È™i pregătească oamenii pentru situaÈ›iile la care îi expune, începând de la agenÈ›ii de ordine publică tineri, care sunt nevoiÈ›i să intervină în diferite evenimente, fără a beneficia de pregătirea profesională, tactică, necesară, până la situaÈ›ii în care colegi de-ai mei au trecut linia È™i au trecut de cealaltă parte a baricadei, în sensul în care au luat mită sau au spus pas atunci când trebuiau să aplice legea.”

PoliÈ›ia Română a investit È™i a prioritizat pregătirea profesională a poliÈ›iÈ™tilor. Astfel, DirecÈ›ia Pregătire Profesională È™i serviciile de pregătire profesională au fost înfiinÈ›ate la data de 2 august 2021, ca răspuns la nevoia de dezvoltare a capacității de intervenÈ›ie a RoliÈ›iei Române, prin instruirea practică a poliÈ›iÈ™tilor. 

Au fost identificate 4 segmente de instruire practică, a căror dezvoltare răspunde nevoilor operaÈ›ionale ale instituÈ›iei: 
- folosirea armamentului din dotare în condiÈ›ii de maxim profesionalism;
- conducerea în regim prioritar a autovehiculelor PoliÈ›iei Române în condiÈ›ii de siguranță È™i eficacitate;
- tactica intervenției polițienești și
- pregătirea fizică/autoapărarea profesională.

Mii de intervenÈ›ii poliÈ›ieneÈ™ti desfășurate cu succes în fiecare zi dovedesc eficienÈ›a procesului de pregătire practică.

Având în vedere că domnul Andreica sugerează că îi este ruÈ™ine de uniforma de poliÈ›ist, ne permitem să încheiem cu întrebarea: Dumneavoastră, domnule Andreica, ce banc vi se potriveÈ™te?“ au transmis reprezentanÈ›ii PoliÈ›iei Române în comunicat.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
De rând are încredere totală în politie,justiție și sănăt**e. De aceea de câte ori apare ceva nou în legislație în domeniile astea,omu i foarte,foarte reticent.Neincrezator adică. Ghici de ce?Pai de aia.Nu ca în alte domenii ar merge treaba mai bine,că nu merge.Asa ca interesul ăsta de a îndrepta lucrurile de către cei ce le au strâmbat doar te pune în alertă.
1
0
evidenta lipsa de educatie in militia romana. nu recunosc neam ca au gresit, organili!
2
0
Poliția r*mână, cam prea ai răspuns la toate acuzele aduse de cel de la Europol.Unele or fi așa cum zici,dar nu chiar toate,da o n masa de treabă. De exemplu,ce face un șofer ce trăiește din condus,dacă va fi lăsat fără carnet de trei ori pe lună, minim 72 de ore de ore de fiecare dată,nevinovat fiind? Scuzele nu i vor da respectivului șofer de ale gurii.Plus ca l dau angajatorii afară. Clar ca trebuie scoși bețivii și drogații din trafic,dar având atâția sefi in domeniul politiei,se așteaptă idei mai pertinente și mai practice.Cati drogați prinși la volan au fost măcar amendați?Nu prea sunt,pentru ca suntem țara prescripțiilor.De ce s ar schimba ceva?Asta ar însemna că mulți ar trebui să înceapă să facă cate ceva pentru salariu,ceea ce i cam îndoielnic.
1
0

REPLICA

LOTO

6/49
46143034444
5/49
2310722517
joker
43736234510