REPLICA ONLINE CONSTANTA

28.4° ConstanÈ›a Lun., 22 Iul. 2024
Anul XX Nr. 6798
28.4° ConstanÈ›a Luni, 22 Iulie 2024 Anul XX Nr. 6798
 

Şase din zece români admit că deciziile de consum le sunt influenţate de părerile celor apropiaţi

Şase din zece români admit că deciziile de consum le sunt influenţate de părerile celor apropiaţi

Ana Maria LIPAN 23 august 2023 | 00:00 176

Åžase din zece români admit că deciziile de consum ÅŸi cumpărare le sunt influenÅ£ate de părerile celor apropiaÅ£i, iar patru din zece resimt în prezent schimbări ale comportamentelor ÅŸi obiceiurilor lor sociale, pe care le atribuie perioadei Covid-19, arată un studiu de piaţă realizat de Reveal Marketing Research.

sase din zece romani admit ca deciziile de consum le sunt influentate de parerile celor apropiati

"RelaÅ£iile cu apropiaÅ£ii echilibrează o paletă variată de nevoi din viaÅ£a individului, contribuind în mare măsură la bunăstarea fizică ÅŸi emoÅ£ională. Conform datelor studiului Reveal Marketing Research constatăm că principalele sentimente pe care românii le asociază cu apropiaÅ£ii din vieÅ£ile lor sunt iubire (61%), respect (57%), bucurie (56%) ÅŸi siguranţă (50%). Ca tendinţă generală, generaÅ£ia Z (18-24 ani) asociază în mai mare măsură sentimentele de inspiraÅ£ie (30% vs. 21% total eÅŸantion) ÅŸi de presiune (15% vs. 9% total eÅŸantion) când se raportează la relaÅ£iile cu apropiaÅ£ii, aceÅŸtia fiind într-o etapă activă de căutare ÅŸi dezvoltare a identităţii personale", arată studiul citat de agerpres.ro. 

Dacă ne referim la timpul liber al românilor, acesta este petrecut de obicei în compania apropiaÅ£ilor (62%), în special în cazul tinerilor între 25-34 ani (70%), în timp ce 26% declară că petrec timpul liber în egală măsură singuri ÅŸi în compania celorlalÅ£i, iar 12% mai degrabă singuri. De asemenea, multe dintre aceste interacÅ£iuni sociale implică adesea activităţi de consum în comun.

Astfel, plimbările în parc (66%), preferate în special de femei (72% vs. 61% bărbaÅ£i), cumpărăturile (63%), mersul în vizită (55%) ÅŸi ieÅŸitul în oraÅŸ la terase, restaurante, cafenele etc. (40%) sunt principalele modalităţi de petrecere a timpului liber în afara casei. Alte activităţi, menÅ£ionate în mai mică măsură, sunt mersul la cinema (26%) sau activităţile sportive/ mersul la sală (23%).

Când ies în oraÅŸ, cei mai mulÅ£i dintre români aleg să mănânce pizza (61%) ÅŸi să bea băuturi răcoritoare sau non-alcoolice (58%), arată studiul citat.

"Urmărind obiceiurile de consum ale românilor atunci când ies în oraÅŸ (terasă, restaurant etc.), observăm că băuturile reprezintă principala categorie de produse consumată, ieÅŸitul în oraÅŸ fiind asociat în principal cu ideea de socializare, relaxare, de a sta la un "pahar de vorbă". Îndreptându-ne atenÅ£ia către procente, băuturile răcoritoare sau non-alcoolice sunt preferate de 58% dintre români, acestea fiind urmate de cafea (55%) ÅŸi de băuturile alcoolice (45%), cele din urmă fiind preferate într-o măsură semnificativ mai mare de bărbaÅ£i (56% vs. 35% femei). Dacă ne referim la mâncare, pizza este preferata românilor (61%), urmată de mâncarea gătită tradiÅ£ională sau internaÅ£ională (41%), fast food (39%) ÅŸi desert (39%)", potrivit studiului.

În spatele acestor alegeri stau trei motivaÅ£ii principale, cei mai mulÅ£i alegând ce să consume din impuls/ poftă (28%), din obiÅŸnuinţă/ gusturi preferate (27%) sau din dorinÅ£a de a experimenta/ de a încerca ceva nou (25%). În studiu au fost remarcate tendinÅ£e diferite, femeile comandând mai degrabă din impuls/ poftă (34% vs. 22% bărbaÅ£ii), persoanele mature peste 55 ani preferă gusturile preferate/ cu care sunt obiÅŸnuiÅ£i (32% vs. 27% total eÅŸantion), iar persoanele cu veniturile cele mai mari (peste 4500 lei) sunt cele mai deschise în a încerca gusturi noi (35% vs. 25%).

Mai mult decât atât, doi din zece români declară că aleg ce să consume în funcÅ£ie de ceea ce consumă cei cu care sunt în oraÅŸ, bărbaÅ£ii fiind mai predispuÅŸi să fie influenÅ£aÅ£i de alegerile ÅŸi părerile celorlalÅ£i (23% vs. 14% în cazul femeilor).

"Dacă ne referim la activităţile preferate atunci când timpul liber este petrecut acasă, în topul preferinÅ£elor regăsim treburile casnice (65%) - în special în cazul femeilor (72% vs. 57%), vizionarea de filme/ seriale (62%) ÅŸi petrecerea timpului pe site-urile de socializare (60%). Alte tendinÅ£e sunt reprezentate de faptul că femeile investesc semnificativ mai mult timp decât bărbaÅ£ii în ritualuri de îngrijire personală acasă (46% vs. 27%), în timp ce bărbaÅ£ii se informează în mai mare măsură despre subiectele de interes (52% vs. 44% femei)", relevă sursa citată.

Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, mersul în vizită este una dintre principalele activităţi preferate de români în timpul liber (55%). În cadrul acestor vizite, românii obiÅŸnuiesc de cele mai multe ori să socializeze, să poarte conversaÅ£ii (78%), să pregătească masa (57%) ÅŸi să consume diferite băuturi alcoolice sau non-alcoolice (45%).

"Mersul în vizită are o semnificaÅ£ie profundă, mai ales în contextul relaÅ£iilor cu apropiaÅ£ii, întrucât actul de a vizita fizic pe cineva demonstrează legătura puternică dintre indivizi ÅŸi dorinÅ£a acestora de a "valoriza relaÅ£ia", investind timp ÅŸi share-uind unul dintre cele mai personale spaÅ£ii - propria casă. AÅŸa cum o demonstrează ÅŸi datele, aceste vizite reprezintă oportunitatea perfectă de a socializa cu cei dragi într-un mediu confortabil ÅŸi familiar, iar în general, mersul în vizită este despre conexiuni interpersonale puternice ÅŸi de durată", se arată în studiu.

În ceea ce priveÅŸte categoriile de vârstă, tinerii între 18-24 ani obiÅŸnuiesc în mai mare măsură să se joace diverse jocuri de societate sau jocuri video (35% vs. 24% total eÅŸantion), în timp ce tinerii între 25-34 ani preferă mai degrabă să asculte muzică (51% vs. 39% total eÅŸantion) sau să comande mâncare online (31% vs. 25% total eÅŸantion).

Studiul mai arată că 57% dintre români declară că obiceiurile ÅŸi activităţile lor au revenit în totalitate la vechea normalitate de dinainte de pandemie. O treime dintre români (33%) declară că observă schimbări ale obiceiurilor ÅŸi rutinei lor, în special tinerii între 18-34 ani (42%), în timp ce pentru 7% pandemia a schimbat în mare măsură obiceiurile de consum.

Pandemia a accelerat adoptarea muncii la distanţă ÅŸi a determinat o reevaluare a modalităţilor de petrecere a timpul liber (hobby-uri pentru acasă, socializarea virtuală, cumpărături online etc.), iar aceste schimbări ce au adus atât oportunităţi, cât ÅŸi provocări, subliniază nevoia de flexibilitate, adaptabilitate ÅŸi focusul pe activităţi de relaxare noi ce au ca scop creÅŸterea bunăstării personale.

Comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei, în prezent, românii petrec mai mult timp acasă (26%), cumpără mai puÅ£ine haine (20%), gătesc mai des acasă (18%) ÅŸi sunt mai preocupaÅ£i de sănătate - sport, miÅŸcare, dietă mai sănătoasă (13%).

Alte schimbări menÅ£ionate sunt frecvenÅ£a mai mare a comenzilor online (11%), vizite mai dese la apropiaÅ£i (11%), stabilirea unor relaÅ£ii mai strânse cu cei dragi (11%), diversitatea activităţilor de recreere pentru a recupera timpul din pandemie (10%) ÅŸi incidenÅ£a crescută a apelurilor video (10%).

Totodată, 58% dintre români consideră că sunt influenÅ£aÅ£i de apropiaÅ£ii lor atunci când hotărăsc cum, când ÅŸi de unde cumpără diferite produse, mărci sau servicii, în timp ce 42% declară că au preferinÅ£e clar stabilite ÅŸi că ceilalÅ£i îi pot influenÅ£a în foarte mică măsură. De remarcat faptul că reprezentanÅ£ii generaÅ£iei Z (18-24 ani) sunt cei care consideră în mai mare măsură că alegerile le sunt influenÅ£ate de ceilalÅ£i (83%).

O altă tendinţă este reprezentată de faptul că cei cu veniturile cele mai mari (peste 4.500 lei) se declară cei mai influenÅ£aÅ£i de apropiaÅ£i în alegerile lor de zi cu zi, deoarece posibilităţile lor financiare le permite un consum mai mare, iar indivizii îÅŸi pot ajusta, conÅŸtient sau inconÅŸtient, diferite alegeri pentru a se alinia cu preferinÅ£ele ÅŸi dorinÅ£ele celor apropiaÅ£i lor.

Potrivit studiului, cei mai mulÅ£i dintre români au cea mai mare încredere în părinÅ£i (74%), partenerul de viaţă (73%), copii (63%), prieteni apropiaÅ£i (58%) ÅŸi naÅŸi (46%). La polul opus, observăm că scorurile cele mai mici au fost înregistrate de colegii de serviciu (35%), cunoÅŸtinÅ£e (30%) ÅŸi vecini (28%).

Părerea celor apropiaÅ£i influenÅ£ează în mare ÅŸi foarte mare măsură deciziile românilor atunci când se hotărăsc să îÅŸi cumpere o casă (44%), când iau decizii majore pentru viaÅ£a lor (43%) - în special în cazul tinerilor cu vârste între 18-24 ani (54%) sau când stabilesc ce destinaÅ£ii să aleagă pentru vacanÅ£e (42%). Pe de altă parte, felul în care aleg să se îmbrace este cel mai puÅ£in influenÅ£at aspect de către părerile celorlalÅ£i (33%).

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 24-28 iulie 2023 pe un eÅŸantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eÅŸantionului a fost de 1.002 respondenÅ£i, iar eroarea maximă de eÅŸantionare este +/-3.1 % la un nivel de încredere de 95%. Studiul a inclus ÅŸi o abordare exploratorie calitativă prin intermediul a 6 interviuri în profunzime, ce presupun o analiză amănunÅ£ită a motivaÅ£iilor, comportamentelor ÅŸi obiceiurilor consumatorilor.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
26274422417
5/49
28142710620
joker
1241143699