REPLICA ONLINE CONSTANTA

30.2° Constanța Dum., 28 Iul. 2024
Anul XX Nr. 6804
30.2° Constanța Duminică, 28 Iulie 2024 Anul XX Nr. 6804
 

Se reia licitația! Vor pune mâna olandezii de la Van Oord și pe ultimele trei loturi?

Se reia licitația! Vor pune mâna olandezii de la Van Oord și pe ultimele trei loturi?

Mirela PASCAL 20 decembrie 2022 | 00:00 5182

Apele Române, prin ABADL, a atribuit, în 2019, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor componente ale sistemului de protecție costieră în vederea reducerii eroziunii costiere, în valoare totală de 682.492.424.59 lei fiind împărțit pe mai multe loturi. Cei mai mulți bani s-au dus la olandezii de la Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, care s-au ocupat de zona Eforie și care are o valoare de 394.956.415.36 lei. În vară, a fost semnat și contractul pentru zona Olimp; Jupiter-Neptun și Balta Mangalia-Venus-Aurora. Au mai rămas trei loturi pentru care licitația a fost anulată, și vizează zona Costinești, Mangalia-Saturn și 2 Mai. Ei bine, cu puțin noroc, după sărbători urmează să se reia licitația. Chiar și așa, constructorul, dacă va fi desemnat, nu se va încadra în termenul prevăzut, și anume decembrie 2023.

În vară, olandezii de la Van Oord Dredging and Marine Contractors BVD au câștigat contractele pentru reabilitarea litoralului zona Olimp; Jupiter-Neptun și Balta Mangalia-Venus-Aurora, valoarea acestuia ridicându-se la suma de 200 de milioane de euro. Deși termenul de finalizare a lucrărilor privind protecția și reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre este decembrie 2023, este foarte puțin probabil ca acestea să fie gata. Și asta pentru că, pentru trei loturi, nu s-au desemnat câștigătorii.  Este vorba despre Protecția și reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Mangalia-Saturn, Protecția și reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona 2 Mai și Protecția și reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Costinești. Licitațiile pentru cele trei loturi au fost anulate în iunie și în luna iulie a.c., întrucât au fost depuse numai oferte inacceptabile și/sau neconforme.

Tánczos Barna și Marius Stamate

După 10 ianuarie se reia licitația pentru ultimele trei loturi

Însă, potrivit informațiilor noastre, documentațiile pentru caietul de sarcini au fost refăcute, urmând ca loturile să fie, din nou, scoase la licitație, după 10 ianuarie. Directorul ABADL, Hristu Uzun, are încredere că, de data aceasta, va fi cu noroc, iar contractele vor fi atribuite. „Facem eforturi maxime pentru a organiza o nouă licitație. Va avea loc, cel mai probabil, după 10 ianuarie. Au rearanjat documentația, astfel încât să nu mai fie probleme”, a spus Hristu Uzun, pentru Replica. Acesta a mai precizat că, în aceste zone, lucrările nu se vor termina până în decembrie 2023, așa cum ar fi normal, însă, spune el, se vor găsi soluții, astfel încât să nu se piardă banii europeni.

Reamintim că banii de la Uniunea Europeană au fost atribuiţi în 2016, timp în care leul s-a devalorizat destul de tare, ceea ce reduce profitul sau pentru unele loturi nu vor ajunge banii.

Precizăm că valoarea contractului pentru  zona Jupiter-Neptun este de 220.013.079.9 lei, pentru zona Balta Mangalia-Venus-Aurora –415.819.264.4 lei, iar pentru Olimp –314.059.925.77 lei. În total, vorbim despre suma de peste 900 milioane de lei, echivalentul a 200 milioane de euro.

Revenind la Van Oord Dredging and Marine Contractors BVD , în anul 2021, societatea a raportat cifră de afaceri de aproape 77 milioane de lei şi pierderi de aproape 59 milioane de lei, dar și datorii de 340 milioane de lei. Van Oord îl are în conducere pe Marius Stamate, soțul chimistei Cristina Stamate, din Primăria Constanța, Direcția de Urbanism. Stamate este manager-contractor la compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors BV din 2013.

De ce este benefic proiectul de reducere a eroziunii costiere

Studiile de specialitate precizează că proiectul ar urma să ocrotească infrastructura socio-economică şi să reducă impactul negativ asupra populaţiei locale cauzate de eroziune pentru următorii 50 de ani. Astfel, proiectul ar urma să protejeze ecosistemele marine din Marea Neagră, Delta Dunării şi zona marină a acesteia, complexul Razelm-Sinoe, plaja scufundată de la Eforie, Nord - Eforie Sud, Vama Veche - 2 Mai, Mangalia, Cap Aurora şi Costineşti - 23 August, prin reducerea riscului de deteriorare şi de pierdere a habitatelor în decursul aceleiaşi perioade. În plus, se aşteaptă ca proiectul să reducă riscul de prejudicii economice şi daune pentru proprietăţile imobiliare, prin stoparea prăbuşirii malurilor; de asemenea, îmbunătăţirea calităţii plajelor şi a apei pentru scăldat din zonă. La finalul proiectului, plajele din România ar urma să devină mai atractive decât cele din Bulgaria, Turcia etc., posibil cele mai atractive şi mai mari din Europa.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Replica despre faptul ca intr Eforie Nord si Sud adica cordonul care desparte marea de lacul Techirghiol nu s-a spus nimic. Va spun eu, se poate rupe in orice moment iar apa marii s-a infiltrat pana la sosea in mai multe locuri, acolo este zona care nu se inisipeaza si pentru care olandezii nu dau garantie. Stit de ce fiindca cordonul se poate prabusi in orice moment si apa marii sa se reverse in Techirghiol asa reiese din modelarea matematica facuta de olandezi. Distrugerea lacului Techirghiol si ruperea soselei si caii ferate care face legatura cu sudul litoralului ar fi un dezastru pentru Romania dar pe ministrul mediului si fuctionarii din minister nici in p**a nu-i doare. Replica daca esti tare fa un interviu cu Uzun si cu ministrul ungur si intreba-i daca raspund cand se intampla aceasta nenorocire. Simple foraje facute langa soseaua dintre Nor si sud arata unde a ajuns mare si ca acest cordon se poate rupe si in iarna asta la o furtuna mai mare.
2
0
Da ții contractul lui Abrudan de la APE
0
0
Sa se faca sa castige austriecii. ;-)
2
0
Deși e o companie seriosă, conducerea este una 100% românescă. Stamat e ultimul jeg de om, și-a făcut propriul copil handicapat ca să ia indemnizație. Angajează oameni din România pe bani puțini. Firma face profit imens și totuși sunt pe minus. Din păcate se cam umblă cu șmecherii. Trist.
4
1
Daca vor castiga romanii, sper sa nu, se va lucra ca in oras ! Ati vazut doreii cum sprijina lopata!
8
0
putorile de romani?
7
1
Sper sa il castige olandezii ca ei chiar fac treaba. Romania nu ar fi facut nici in 60 de ani o asemenea lucrare. Se lucreaza si sambata si duminica si noaptea !Doar cine vede cum se lucreaza isi da seama de amploarea lucrarii
13
2
Datile fratilor banii, ca iar vine chestia cu Schengenul si spun ca n-au nimic impotriva Romaniei, dar au impotriva Bulgariei. Si iar nu intram, ca nu-i strange nimeni cu usa. Am uitat... problema este ce baga in buzunar politicienii romani. Daca nu-i atingem la buzunar ii doare drept in cot de Schengen sau de orice altceva. "Lasa ca vine Schengen si fara sa ne batem noi capul".
9
3

REPLICA



LOTO

6/49
4219716334
5/49
91935222527
joker
51729436