Constanţa. Rata promovabilităţii examenelor auto: într-o lună cât într-un an întreg!
Constanţa. Rata promovabilităţii examenelor auto: într-o lună cât într-un an întreg!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestCum se justifică nervii celor care doresc obţinerea permisului auto?
Cum se justifică nervii celor care doresc obţinerea permisului auto?
Liviu Vîrșă
Este știut faptul că, pentru obținerea permisului e conducere la Constanța, este nevoie, pe lângă toate cunoștințele cumulate în timpul cursurilor, de foarte multă răbdare. Că rata promovabilității a scăzut în ultimii ani, de asemenea este știut. Cursanții care au dat proba teoretică, în ultimii doi ani, au fost nevoiți să aștepte chiar și câte două luni și jumătate, poate chiar trei luni, până să dea și cea de-a doua probă, cea practică.
Legislația s-a mai modificat între timp, numărul cursanților a crescut, iar nervii majorității acestora, care nu promovează examenele specifice, sunt întinși la maxim și e disperare mare atunci când sunt respinși. De ce se întâmplă acest lucru și dacă situația este spre mai bine sau spre mai rău, ne răspunde comisar-șef Liviu Vîrșă, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Constanţa.
Reporter: Sunt tot mai multe persoane nemulţumite în rândul celor care dau examen pentru obţinerea permisului de conducere, la Constanţa, din cauza perioadei destul de lungi dintre proba teoretică şi cea practică. De ce s-a ajuns aici?
Cms-șef Liviu Vîrșă: La momentul acesta, întradevăr, perioada de așteptare între proba teoretică și proba practică, sau între două probe, în care candidatul a fost declarat respins și următoarea probă practică, este de aproximativ 80 de zile. Am avut și și o perioadă de 100 de zile. Acum suntem oarecum în scădere. Motivele sunt foarte simple. Numărul de solicitări, raportat la numărul de examinatori disponibili, în sensul că, la acest momet, și din cauza unui procent relativ scăzut de promovabilitate, pentru că am făcut o analiză, în comparație cu anii 2014 – 2015 – 2016 – 2017, promovabilitatea la proba practică a fost în scădere permanentă, undeva la 15 procente pe an.
Adică, dacă în 2015 am avut promovabilitate 60 la sută la proba practică, în 2016 am avut 50 la sută, iar în 2017 am aut 49,62 la sută. Lucrurile au degenerat din octombrie 2015 / începutul lui 2016, când s/a modificat legislația într/o manieră permisivă, în sensul că din octombrie 2015 persoanele care nu promovau proba practică, nu mai erau obligate să susțină din nou proba teoretică.
Din păcate, această măsură care trebuia să-i motiveze pe candidați, să se pregătească foarte bine pe partea practică, i-a determinat să se relaxeze și să trateze cu superficialitate această probă practică, iar atunci, scăzând procentul de promovabilitate, se mărește numărul de candidați care se reportează. Adică un 5% procent de promovabilitate poate părea puțin, dar la 2000 de candidați examinați pe lună, vorbim de încă 100 care trebuie să mai dea încă o dată examenul.
Noi, pe parte de examinări, în județul Constanța, nu avem deficit de personal. Schema compartimentului de ”Examinări” este completă, la fel ca în 2010. Întradevăr, noi mai foloseam și lucrători de la compartimentul ”Înmatriculări” și de la compartimentul ”Permise de conducere”, în schimb și acolo am înregistrat o creștere fantastică de solicitări, cel puțin pe ”Înmatriculări” unde, în 2017, am avut cu 97 la sută mai multe înmatriculări decât în 2016. Adică dublu, cu același număr de personal.
Reporter: Care ar fi soluţia pentru ieşirea din această criză, care persistă de ceva timp?
Liviu Vîrșă: Soluția pentru această situație, pe linie de examnări, ar fi ca examenul să fie tratat corect și cu seriozitate, ca un examen, nu ca o încercare. Adică ”hai să mai facem o încercare, poate de data asta avem noroc să luăm examenul”. Nu există noțiunea de noroc la examen, la proba practică, pentru că vorbim despre a conduce 30 de minute cu un examinator experimentat care te vede, te scanează și își dă seama de tot ce poți și ce nu poți.
Deci, nu ai nici o șansă să iei examenul ”la noroc”. Atunci, dacă s-ar prezenta oamenii la examen cu șanse reale, ar fi altceva. Eu personal asist la examene și văd oamen care nu au nici o șansă să promoveze. Se vede că nu au nici un fel de aptitudini, nici un fel de îndemânare, dar totuși vin acolo ca să ocupe locurile, după care vin din nou la ghișeu ca să se programeze.
Dacă nu vom avea un procent de 70, chiar 80 la sută promovabilitate, vom continua la fel. Este foarte important de notat că noi, efectiv, ca și instituție avem interesul ca oamenii să promoveze acest examen, dar pe competență. Există și vorbe precum că îi picăm intenționat. Nu există așa ceva. Adică dacă lucrez o zi întreagă și dau numai trei permise, înseamnă că lucrăm în gol, nu avem eficiență. Cu cât dăm mai multe permise de conducere pe zi, cu atât activitatea noastră este mai productivă.
Reporter: Dacă s-ar înlocui poliţiştii examinatori cu personal specializat în acest domeniu, cum ar fi inginerii, într-un număr suficient de mare pentru a face faţă solicitărilor, ce părere aveţi?
Liviu Vîrșă: Am auzit de această idee lansată în spațiul public și implicit ni se impută o anumită incompetență. Părerea mea este că activitatea aceasta poate fi făcută de orice persoană, indiferent de pregătire. Important este să cunoască legislație rutieră foarte bine, să știe să lucreze cu oamenii, pentru că nu este atât de simplu. Nu avem puțini examinatori, deși a fost o perioadă în care, din cauza pensionărilor masive, a fost deficit de personal în rândul examinatorilor, dar nu la noi la Constanța.
Am văzut ideea aceasta, nu aș avea nimic împotrivă, în schimb vă asigur că această muncă se axează pe om, nu este despre a lucra cu mașinile sau cu materialele. Eu consider că, la acest moment, structurile noastre au evoluat foarte mult, o schimbare bruscă nu știu dacă ar aduce ceva bun, pentru că este destul de greu să formezi un examinator competent.
Nu te ajută cu nimic faptul că știi alte materii, ca să te ajute la a evalua un om. Să evaluezi un om pe îndemânare, pe competență, pe pregătire. Plus că trebuie o pregătire în a lucra cu omul, trebuie să ai psihicul tare. Dar nu exclud ca, de exemplu, de mâine acest serviciu s-ar muta de la structurile din MAI la o altă structură dintr/un alt minister. Am auzit de foarte mult timp discuția aceasta.
Reporter: S-a tot vorbit, anii trecuţi, de modificarea modului de examinare şi introducerea camerelor video în maşini, în momentul examenelor. La Constanţa s-au implementat aceste proceduri?
Liviu Vîrșă: Desigur. De la 1 iulie 2017, proba practică este înregistrează audio/video.
Reporter: Pe viitor se anunţă ceva modificări ale legii privind şcolarizarea şi examinarea în vederea obţinerii permisului auto?
Liviu Vîrșă: La momentul acesta nu cunosc să fie ceva concret lansat, ca și modificări. Noi, ca structuri teritoriale, nu am fost anunțați cu privire la modificarea unor prevederi.
Reporter: Din punct de vedere statistic, se simte vreo diferenţă între numărul persoanelor examinate în 2017, faţă de 2016?
Liviu Vîrșă: Noi am fost în permanență în trend ascendent, după ce a intrat în vigoare acel ordin care prevedea ca proba teoretică să fie valabilă chiar dacă nu promovezi proba practică, și mai prevedea un lucru: cel care nu a promovat proba practică să fie obligat să mai urmeze șase ore de pregătire suplimentară. Nu știu cum s-au conjugat cele două prevederi, că efectele nu au fost pozitive, adică noi am început să examinăm din ce în ce mai mulți, am avut momente în care lucrătorii erau cu nervii întinși la maxim, pentru că îi țineam peste program, până la 17:00 -!8:00, că poate-poate reușim să obținem un standard al serviciului.
Chiar și pe noi ne-au descurajat, văzând cum tot vin din urmă. Am fost permanent în creștere. În 2016, față de 2015, adică după ce a intrat în vigoare acea prevedere, am examinat cu 20 la sută mai mulți candidați, cu aceiași lucrători. Adică solicitările au crescut în 2016 cu 20 la sută și s-au menținut așa în continuare și în anii următori. Iar dacă a crescut volumul de activitate al examinatorilor, la șapte ore pe zi, deja nu mai dai calitate. Pentru cei care vin să dea proba teoretică, avem capacitatea să examinăm chiar și 200 de persoane pe zi, pentru că avem 11 calculatoare. Acolo lucrează calculatoarele, în schimb, pentru proba practică, avem oameni.
Reporter: Din câte știm, cei care susțin proba teoretică nu mai au nevoie de programare. Se simte vreo diferență cu privire la rata promovabilității?
Liviu Vîrșă: Așa este, la prima examinare teoretică nu se mai face programare. Se vine direct cu dosarul. Inițial am zis să ne organizăm puțin și să vină și la sală cu programare online. Dar își făceau programări fictive și deja programările ajunseseră la aproape o lună degeaba, pentru că aveam 120 de locuri pe zi, cu toate că nu veneau niciodată mai mult de 100. Au venit cei care au școlile de șoferi și au zis ”dom’ne, dacă așteaptă mai mult de o lună nu e bine, că elevul e pregătit atunci, lăsați-l să dea sala oricând”.
I-am lăsat, dar promovabilitatea nu a crescut nici măcar cu un procent. I-am lăsat așa în continuare, la primul examen teoretic să vină când doresc. La fel ca înainte, jumătate promovează, cealaltă jumătate sunt respinși. După cum spuneam, mulți dintre ei tratează superficial acest examen, și atunci normal că ne zbatem așa. Școlile de șoferi, al rândul lor, nu știu cum îi lasă să se prezinte la examen nepregătiți.
Nu știu dacă li se dă vreo testare înainte să vină la noi, cu toate că, din punctul meu de vedere, ar trebui să fie ca la Bacalaureat: nu intri în examen dacă nu ai luat minim 5 la fiecare materie în parte. În documentele lor cu care se prezintă la examen scrie că au absolvit niște cursuri. Ori, să absolvi niște cursuri fără să dai o testare teoretică și practică, nu se poate. Sper să se reglementeze cât mai repede și aceste aspecte. Adică nu poți spune, ca școală, că cineva a absolvit cursuri teoretice și practice, fără a trece de o testare teoretică și practică. Le-a absolvit, dar CUM, în ce mod, dacă nu au nici o notă, nici o evaluare prealabilă?
Reporter: Cu aproximație, cam cât la sută din numărul cursanţilor obţin permisul de conducere din prima încercare?
Liviu Vîrșă: Nu știu exact să vă spun, la momentul acesta, dar dacă aplicăm un procentaj de 50 la sută la sală, și încă 50 la sută la proba practică, înseamnă că sunt aproximativ 30 la sută care promovează din prima. Pentru că dacă vin 10 candidați la sală, din care reușesc 5, iar din ăștia 5, 3 reușesc la oraș, înseamnă că 3 din 10, câți au fost inițial înseamnă 30 la sută promovabilitate la primul examen.
Reporter: Cum stăm în momentul de față, în anul în curs, din acest punct de vedere, al promovabilității?
Liviu Vîrșă: Am avut multe întâlniri cu reprezentanții școlilor de șoferi, am avut și multe ieșiri în spațiul public, prin care am încercat să informez cetățenii și candidații faptul că este necesar să se pregătească temeinic și, în urma unei analize pe care am făcut-o acum și sper să nu fie doar o întâmplare, sentimentul meu este că nu este o întâmplare, anume că în luna martie am avut un procent de promovabilitate de 60 la sută la proba practică, față de 49 la sută cât s-au înregistrat în tot anul 2017. Promovabilitatea în luna martie 2018 este îmbucurătoare și sperăm să crească, să mergem spre mai bine.
Daniel ALBU
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News