ADIO taxa prin SMS. Regulamentul locurilor de parcare, ANULAT DEFINITIV!
ADIO taxa prin SMS. Regulamentul locurilor de parcare, ANULAT DEFINITIV!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestRegulamentul de organizare și funcționare a parcărilor publice de pe raza municipiului Constanța a fost tranșat de magistrații constănțeni. Miercuri, 25 martie, magistraţii Curţii de Apel Constanţa au decis anularea regulamentului. Decizia este definitivă. Aşa că, ADIO taxa prin sms.
Regulamentul a fost votat la data de 28.06.2018, prin HCLM Constanta nr. 235, act normativ ce contine o serie de reglementări nelegale, discriminatorii, de natură a vătăma drepturile şi interesele legitime ale locuitorilor din Constanta, susţineau, în instanţă reclamanţii Asociaţia Constanţa Altfel şi Asociaţia Liga pentru Drepturile constănţenilor.
În primă fază, regulamentul a fost anulat de Tribunal. "Admite cererea formulata de catre reclamantii ASOCIAŢIA „CONSTANŢA ALTFEL”, ASOCIAŢIA „LIGA PENTRU DREPTURILE CONSTĂNŢENILOR” si DAON SORIN, in contradictoriu cu paratul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CONSTANŢA, in consecinta, Dispune anularea HCLM Constanta nr. 235/28.06.2018 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a parcarilor publice de pe raza municipiului Constanta. Ia act ca s-au solicitat cheltuieli de judecata pe cale separata. Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Pronuntata in data de 04.06.2019, prin punerea solutiei la dispozitia partilor, prin mijlocirea grefei instantei", se arată în minuta instanţei.
Consiliul Local a formulat recurs, iar magistraţii au respins recursul miercuri, 25 martie a.c.
"Respinge recursul ca nefondat. Definitivă. Pronunţată azi, 25 martie 2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei", se arată în minuta Curţii de Apel Constanţa.
Ce prevede regulamentul!
Regulamentul prevede, printre altele, "pentru parcările rezidențiale, că rezervarea locurilor de parcare va fi valabilă de luni până vineri în intervalul orar 17:00-08:00, inclusiv sâmbăta, duminica și în zilele stabilite ca fiind sărbători legale, când programul este 00:00-24:00. Prin urmare, în intervalul 08:00-17:00 de luni până vineri inclusiv deținătorul autorizației rezervare loc parcare nu are niciun drept de folosință prioritară asupra locului de parcare, oricine putând folosi acel loc. Pentru parcările cu tarif orar, programul de taxare este de regulă 08:00-17:00, dar el poate fi modificat individual pentru fiecare parcare. Pentru parcările mixte (de reședință și cu tarif orar), programul stabilit de regulă va fi 08:00-17:00, iar în restul intervalului locurile de parcare pot fi atribuite riveranilor. Pentru parcările comerciale, beneficiarul are drept de folosință asupra locului de parcare pe întreaga perioadă a autorizației de rezervare loc parcare/contractului. Dovada dreptului de utilizare a locului de parcare, în parcările de reședință, se face prin autorizația de parcare, care va fi poziționată pe bordul autoturismului, la loc vizibil", se arată în regulamentul care a fost anulat de magistraţi. Acelaşi regulament revede şi plata prin sms a locurilor de parcare.
Ce critici au fost aduse regulamentului
Potrivit art. 10 din Regulament, utilizarea locurilor de parcare se face gratuit sau cu perceperea unor taxe de parcare, fără insă a se indica situaţiile în care utilizarea locului de parcare este gratuită sau alte criterii funcţie de care se permite utilizarea gratuita a locurilor de parcare, se arată în motivarea magistraţilor. În egală masură, nu se mentionează autoritatea/entitatea care stabileşte ce locuri de parcare se utilizează gratuit şi ce locuri de parcare se utilizează cu plata. De asemenea, se reţine că există parcări în oraș închise, utilizate gratuit de personalul instituțiilor publice aflate în apropierea acestora, fără ca acest mod de exploatare să fie reglementat printr-o hotărâre de consiliu local.
Regulamentul nu conține reguli clare privind modul de exploatare al parcărilor situate lângă instituții/autorități publice al căror personal utilizează zilnic, cel puțin 8 ore, parcările situate lângă instituția în care își desfășoară activitatea.
O alta critică priveste faptul că Regulamentul nu stabileste unde se fac venit sumele încasate cu titlu de tarife de parcare, prevedere imperativ necesară în condiţiile în care tariful pentru parcare este încasat de o societate comercială, iar, potrivit art. 24 alin.12 ultima teza din Anexa I la HG nr. 955/2004 „Sumele incasate drept taxe pentru parcare vor fi vărsate la bugetul local”.
Mai mult, plata prin sms presupune in mod obligatoriu detinerea unui telefon mobil, fapt de natură a limita accesul unora dintre posesorii de autovehicule în parcarile în care nu există automate de parcare, nici casierii, iar plata taxei se face exclusiv prin sms
Din aceasta perspectivă, dispoziţiile art. 10 alin.2 lit. b) din Regulament încalcă prevederile art. 3 alin. 2 din OG nr.72/2002 potrivit cărora„Persoanele fizice si/sau juridice, denumite în continuare utilizatori, au acces liber si nediscriminatoriu, în condiţiile legii, la serviciile de administrare a domeniului public si privat organizate pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale în a căror raza îşi au resedinta sau isi desfăşoară activitatea”, precum si ale art. 36 alin. 1 din acelaşi act normativ, care stabileşte că „Dreptul de acces şi utilizare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat este garantat, în condiţiile legii, tuturor utilizatorilor”.
Conform disp. art. art. 10 alin. 2 lit. b din HCLM nr. 235/2018, parcările publice cu tarif orar, semnalizate corespunzător, plata se va face la automatele de parcare amplasate pe trotuarele aferente parcărilor sau după caz, prin aplicația de taxare, prin sms la numărul scurt, aflat pe panoul de informare sau card. Plata se poate efectua și prin utilizarea cardului bancar, conform aplicației ce poate fi descărcată urmând procedura înscrisă pe panourile informative.
Pârâtul, respectiv Consiliul Local, afirma că sustinerile reclamantilor referitoare la îngrădirea accesului publicului la utilizarea locurilor de parcare, prin practicarea, în mod discriminatoriu, a unei taxe de parcare ce poate fi plătită exclusiv prin sms sau prin aplicaţia de taxare nu pot fi primite si nu au niciun suport, prin raportare la dispozitiile exprese ale art. 10 alin.(2) din HCL nr. 235/2018 si că, potrivit acestor dispozitii regulamentare, taxa de parcare poate fi achitată astfel: la ghişeele sau in conturile SPIT; la automatele de parcare amplasate pe trotuarele aferente parcărilor; prin aplicatia de taxare; prin sms la numărul aflat pe panoul de informare sau cu card; la casieriile parcărilor, pentru parcările închise, neputându-se pune problema vreunei asa-zise discriminări sau îngrădiri a accesului la locurile de parcare, prin limitarea modalităţii de plata a taxei de parcare, aceasta putându-se realiza prin oricare din metodele anterior indicate.
Instanţa: "Este de neconceput ca beneficiarul locului de parcare, care achită un abonament anual, să nu poata beneficia de serviciu"
"Este de neconceput ca beneficiarul locului de parcare, care achită un abonament anual, să nu poata beneficia de serviciul a cărui contravaloare a achitat-o (întrucât nu îţi poate bloca locul de parcare si, implicit, prin ocuparea acestuia de către o altă persoană, în intervalul 08,00 – 17,00, nu poate folosi locul de parcare cu privire la care poseda abonament), în timp ce persoana care a parcat pe locul respectiv în intervalul 08,00 – 17,00 beneficiază în mod gratuit de locul respectiv de parcare. Practic, se ajunge la situaţia discriminatorie, nelegală şi halucinantă în care, cu alte cuvinte, persoana care a achitat un tarif anual nu are acces la loc, in detrimentul persoanei care nu a achitat niciun tarif, ceea ce contravine oricărui sistem de taxe legale, in care, odată achitata o taxă aferentă unui serviciu public, se beneficiază de acel serviciu.
Modalitatea prin care a fost reglementată gestionarea - organizarea şi functionarea parcărilor publice de pe raza municipiului Constanta încalcă principiile unei bune administratii", se arată în motivarea instanţei.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News